Annons

Tryck på aluminium, effektfullt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl bara att kontakta dom som ska göra det åt dig o kolla exempel hos dom. Har egen pro skrivare men det närmaste jag själv har i pappersväg är metallic papper jag beställt från USA. Dom bilder som passar bäst på det pappret är dom som har mycket kontrast o färg jag själv skriver ut test remsa om jag ska printa större bild på min Epson 7900 skrivare.

När vi gjort väldigt stora utskrifter på plexiglas så har vi fått provtryck i storlek 40x40 cm. Har då gjort ett utsnitt i 100% som jag skickat. Du borde kunna begära ett sådant för en rimlig kostnad.
Om inte annat så är det billigare än att gissa fel....

/martin

När vi gjort väldigt stora utskrifter på plexiglas så har vi fått provtryck i storlek 40x40 cm. Har då gjort ett utsnitt i 100% som jag skickat. Du borde kunna begära ett sådant för en rimlig kostnad.

/martin

Bra info där!
Det ska jag kolla om det går att fixa =)

När det gäller tryck på plexi, vad är att föredra: Vit grundlack eller ingen grund?

Jag har sett på en utställning färgtryck på aluminium med motiv från bilkyrkogården i Ryd. Motiven var rost och gamla färg på bilarnas dörrar i närbild. Visuellt mycket bra!
Själv har jag testat en svartvit bild med hav, horisont och moln på aluminium från Fuji Print som jag är mycket nöjd med.
Ett bra resultatet beror nog på vilket motiv man väljer.

Bra info där!
Det ska jag kolla om det går att fixa =)

När det gäller tryck på plexi, vad är att föredra: Vit grundlack eller ingen grund?

Eftersom våra sitter i ljuslådor så har vi vit som grund. Dock är den vita inte helt täckande utan aningen transparent. Du kan se dem på Skånetrafikens resecentrum i Kristianstad och Lund om du vill se hur det funkar med plexi och ljuslåda. Har ett provtryck här med vitt och jag skulle säga att det är värt det.

/m

/martin

Var har du fått gjort plexibilderna?
jag fick 25 st igåt inför utställningen i påsk men många var väldigt bleka och kraftlösa

Hej!
Jag har en bild som jag är väldigt sugen på att få tryckt på aluminium i storlek 50*70.
Ni som har gjort detta; hur tycker ni att det blir?

Hur mycket mer effekt får man om man inte har en vit grundfärg vs. att ha vit grundfärg på skivan?

Bilden
http://www.hermanssonphoto.com/Galleries/BW/i-pSXnTvV

Mvh
Erik Hermansson

Vi har ett strandporträtt med tropiskt hav (dvs turkost) som vi tryckt upp på aluminium. Tyckte det blev väldigt bra med bra lyster och färgupplevelse. Jämfört med ett plexitryck som vi gjorde samtidigt så är just lystern en skillnad tycker jag (dock ej samma motiv). Bägge produkterna var från Japan Photo.

// Martin

Var har du fått gjort plexibilderna?
jag fick 25 st igåt inför utställningen i påsk men många var väldigt bleka och kraftlösa

CRIMSON har en proffstjänst som heter Prefix
http://www.frontweb.se/prefix/cgLlaEnJYFnvez

Skrivaren är ju samma så de kan säkert köra aluminium också. Kom på att vi faktiskt kört bilderna på riktigt glas då det är mindre repkänsligt än plexi. Endast provtrycken gjordes i pelxi för det blev billigare - både att göra och att frakta (vikten).

/martin

Hej!
Jag har en bild som jag är väldigt sugen på att få tryckt på aluminium i storlek 50*70.
Ni som har gjort detta; hur tycker ni att det blir?

Hur mycket mer effekt får man om man inte har en vit grundfärg vs. att ha vit grundfärg på skivan?

Bilden
http://www.hermanssonphoto.com/Galleries/BW/i-pSXnTvV

Mvh
Erik Hermansson

Jag har framkallat ca 30 tavlor på aluminium i olika storlekar från ICA Foto och blev väldigt nöjd. Tror din bild gör sig bra på alu!

Crimson (http://www.crimson.se) erbjuder provtryck på alla deras DirektPrint material.

Om du är nöjd med ditt provtryck och vill göra beställning på en större skala så avdrages 150 kr från slutprodukten, för det är vad provet kostar. Vet inte om det är med eller utan moms som de räknar, men iaf.

Jag gjorde precis ett par dagar sedan ett provtryck hos dem. Inväntar fortfarande på resultatet, men hur som helst så gjorde jag så att jag tog en bild där jag klippte bort ena halvans kanter så pass så att jag får en ram runt och tog bort allt vitt på den sidan också (transparent halva) som jag även behöll det vita och kant-till-kant på bilden på andra halvan.
Detta gör att jag kan se hur det blir med och utan vitt i bakgrunden på aluminium.

Jag har framkallat ca 30 tavlor på aluminium i olika storlekar från ICA Foto och blev väldigt nöjd. Tror din bild gör sig bra på alu!

Det är inte ren aluminium, utan det heter dibond.

Scandraft AB sa:
Dibond® är en sandwichskiva som består av två ytterskikt av aluminium (0,3 mm) med kärna av polyetylen. Dibonds konstruktion ger ett material som är lätt, styvt och med unika bearbetningsmöjligheter.

Källa: http://www.scandraft.se/artikel/337/dibond-komposit.html

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto