Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trovärdighet på Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jahopp.

Nu var det dags att dra ut den gamla geten ur skåpet och syna den noga.

Jag har för första gången handlat varor på Ebay och kände mig rätt nöjd med mina köp tills för en stund sedan.
Jag vann en auktion på ett nytt minneskort, Sandisk Ultra II. Totalpriset med frakt hamnade på knappt 34 brittiska pund.

Men för en stund sedan damp det ner en varning i mailen från en medlem som hade handlat ett likadant kort från samma säljare för tre dagar sedan. Han hade fått sitt kort idag och blivit misstänksam. Allt såg riktigt bra ut med förpackningenoch, kortet såg bra ut också, men det var dem där detaljerna som saknades: hologrammet på förpackningens framsida, serienummer på minneskortet. Tydligen skall det florera en del mycket välgjorda kopior av sandisks kort på Ebay, han länkade till en sida på nätet fär en jämförelse är gjord:
http://martybugs.net/articles/fakesandisk.cgi

Man börjar ju genast fråga sig själv om man sitter och väntar på ett fuskkort och vad man isf kan göra åt saken.

Är det någon här som varit med om liknande händelse på Ebay? Det luriga är att säljaren har närmare 600 positiva kommentarer och inga negativa så ingenting pekar ju åt att det skulle vara något skumt med affären (förutom att priset är väldigt bra)

Med vänliga hälsningar
Petri

ps Jag var inne på Sandisks hemsida och såg att livstidsgarantin på proffskorten inte gäller i Europa, är det någon som vet varför?
 
In other words, if the price is too good to be true, then it's probably a fake card.

Låter mysko.

34 pund = 460 kr
Cyberphoto tar 1400kr...
 
Senast ändrad:
Jag har läst det någonstans...

"Är det misstänksamt billigt... då är det misstänksamt.."
 
Re: In other words, if the price is too good to be true, then it's probably a fake ca

Damm på sensorn skrev:
Låter mysko.

34 pund = 460 kr
Cyberphoto tar 1400kr...

TBH.se säljer den för 818 och då tycker jag det låter rimligare med Ebaypriset.

B&H tar ca 617 kr för samma kort.

Det är svårt att bedömma om priserna verkligen är fantasipriser när man köper från utlandet.
 
En minnes kortläsare kostar i en fotobutik i Ronneby 599 kr den kostar i en datorbutik i samma stad 299 kr.
 
Sen kan det väl också vara så att det är "kopior" som är identiska med orginalet sånär som på hologramm och serienummer.

Det vore väl inte första gången de företag som äger fabrikerna som sköter själva tillverkningen passat på att tjäna lite extra genom att sälja av en del av produkterna på sidan om. Många gånger "tolereras" detta så länge som produkterna endast säljs på marknader där "orginalet" inte går att få tag på via de vanliga kanalerna.

Detta är ex. väldigt vanligt med hifi, många företag har ju där lagt ut tillverkningen till Kina. Det har dock fått som konsekvens att exakt samma produkter säljs under annat namn på den kinesiska marknaden men till ett betydligt lägre pris. Fabrikerna passar på att tillverka lite extra och startar sedan upp ett dotterbolag som kan sälja produkterna i Kina. Många gånger går dessa att få tag på via ex. Ebay, men man måste naturligtvis veta vad man letar efter.
 
Många har råkat ut för detta på Ebay

Jag har själv råkat ut för detta problem med falska minneskort. Jag vann en auktion på ett SanDisk Ultra II 2 Gb och fick det hemskickat.
Jag började ana oråd när kortet tappade information och inte alls var speciellt snabbt så jag kontaktade SanDisk support och fick mina farhågor bekräftade.
Det va ett falskt kort som skickats till mig.
Jag har nu kontaktat säljaren som lovar mig pengarna tillbaka. Vi får se hur det går med det......

Jag har en vän på jobbet som precis vann en liknande auktion på ebay och det visade sig att CF kortet han vann också var ett falskt.

Min spontana känsla säger mig att minneskort och allehanda minnen m.m bör köpas i handeln.

trist när det blir såhär...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.