Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trodde min 580 EX dog idag och beställde ny

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Fick panik idag när min 580 EX plödsligt blev knäpp och tog en minut på sig att ladda trots nyladdade batterier.

Bytte batterier och det var likadant igen, slutsats blixten är paj och jag behöver den till helgen då jag har ett bröllopsjobb jag inte vill komma till utan två blixtar. Blixten har ramlat i backen från två meter men har sedan funkat perfekt i ett år, har några repor men det har inte påverkat funktionen. Åtgärd, beställde genast en ny 580 EX II från Cyberphoto då dom hade den i lager för omgående leverans.

Sen kom jag hem och bytte batterier igen för att vara på den säkra sidan, nyladdade och nu funkade blixten perfekt :()
Nu måste jag bestämma om jag ska avbeställa eller om jag ska ha tre blixtar, det blir nog tre så jag slipper panik igen :)

Slutsats, Canons blixtar tål den mesta men laddningsbara batterier är inte att lita på ;)

Det är en stark och snabb blixt så den ställer höga krav på batterierna. Hama 2500mAh verkar pålitliga till den, men oaktat märke så bör det vara högströmsceller av kända märken. Många billigare NiMh far illa av och har svårt att leverera de rätt brutala strömmar blixten glufsar i sig..

Det var nog bara självurladdningen som ställde till det, batterierna hade nog legat några veckor sedan laddning. Dom laddade snällt igår kväll och funkade sedan.

Jag fotade inomhus och använde laddningsbara batterier av märket Varta 2500 mha köpta på Clas Ohlsson, har ett drygt tjog av dom.

Jag köper den nya blixten ändå så har jag reserver så det räcker. Mina blixtar är idag 580 EX och 430 EX så en 580 EX II tillför vädertålighet som inte mina har. Den blir bra vid foto ute i lite kinkigare väder.

Kolla batterikontakterna. Det är vanligare än vad många tror att det är högt övergångsmotstånd där. Ibland kan man mjölka ur det sista ur ett batteri genom att t.ex. gnugga lite med batteriluckan.

Orsaken till högt övergångsmotstånd kan vara flera. Oxidation pga läckande batterier är väl det mest påtagliga, men allmänt kladd från fingrar som som kommit i kontakt med batteripoler ska inte underskattas.

För svårare fall har jag en träpinne ungefär så grov som ett batteri och där jag limmat fast en bit slippapper i ena ändan och en liten läderbit i andra ändan. Slipändan ska kanske inte användas i första taget om man inte ser någon oxid, men läderbiten kan man ta till om det krånglar. Den måste förnyas då och då eftersom den annars med tiden blir en "kladdspridare"

Bra tips Sten,

Ska göra ren batterikontakterna. Det har aldrig gjorts, blixten är välanvänd och har hängt med ett bra tag.

Men de fungerar ju som slavar också - så är aldrig fel att ha någon blixt "för mycket"

Jodå, jag har nytta av den även fast den gamla funkar. Kör ofta med kamerablixtar på stativ och ST-E2 on location. Nu har jag tre och det är bättre än två.

Kommer väl köra den nya när jag vill ha blixt på min 5D mkII också, där kan jag ju ställa in blixten mer från kameran. Den gamla kommer till nytta i ljussättningar, på andrahuset och som reserv.

Får således ny funktionalitet, bättre möjligheter för ljussättning och mer i reserv så jag bättre klarar om en pajar.

Det var inte alls fel att köpa blixten även om den gamla funkar och jag känner mig riktigt nöjd med köpet.

Jag kan ju bara nämna att nya 580ex 2 är hållbar för jag tappade den på ett klinker golv i ett hotellrum från 1,4m utan ett märke ens på blixten.

Jag kan ju bara nämna att nya 580ex 2 är hållbar för jag tappade den på ett klinker golv i ett hotellrum från 1,4m utan ett märke ens på blixten.

Dom tycks vara tåligare än man tror. Min 580 EX ramlade i backen från ett stativ på stenunderlag utomhus. Den fick lite repor men det påverkade inte funktionen,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar