Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Triggers till blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

LillFrida

Aktiv medlem
Hallå!

Nu är det såhär att jag har upptäckt nödvändigheten att ha en blixttrigger... Suck. Vill kunna fota rök och få en svart-svart bakgrund och när jag triggar den externa blixten med den interna, så blir den ju naturligtvis grå...

Var kan man hitta billiga blixttriggers som funkar till detta?

Tar gärna emot tips till (billiga) höghastighetstriggers också som funkar till droppfotografering :)

Hallå!

Nu är det såhär att jag har upptäckt nödvändigheten att ha en blixttrigger... Suck. Vill kunna fota rök och få en svart-svart bakgrund och när jag triggar den externa blixten med den interna, så blir den ju naturligtvis grå...

Tar gärna emot tips till (billiga) höghastighetstriggers också som funkar till droppfotografering :)

"billiga" och "höghastighetstriggers" är tyvärr varandras exakta motpoler. Pocket Wizard är de jag kommer på på rak arm, men billiga är de ju inte.

Och det beror lite på vad du har för kamerasystem och blixtar också. För high speed sync så slår ju blixten flera gånger för att, in effect, belysa objektet kontinuerligt (i extremt snabba stötar). Och då handlar det om ifall din kamera/blixt setup klarar av det.

För billigare sync-metoder som inte kräver high-speed kan du köra med en sync sladd, eller billiga kinatriggers (typ RF-602 / 603) eller Cactus V5, etc etc. Men de klarar inte TTL eller high-speed.

Skitsimplast är att sätta en IR-sändare i blixtskon. Manuella inställningar gäller.
Nackdelen är räckvidd och att den kan vara svår att använda utomhus.
Finns på Cyberphoto för några hundra.

Nästa är radio. Kan bli hur dyrt som helst.
För en femhundring kan du få tag på en enklare variant.
Exempelvis Kaffebrus har sånt. Kolla på Phottix Aster.
Har ett par såna och de funkar över förväntan.
Dock är de litet långsamma så kortare slutartider än 1/100 rekommenderas inte.

Gör en snoot eller barn-door av lite folie, svart papp eller neopren och lite silvertejp eller vad du har hemma, kläm på den interna blixten och rikta mot slavblixten utan att få ljus rakt fram.

Hallå!

Sätt en bit överexponerad och framkallad film framför blixten, eller använd en gammal floppy. Bägge är utmärkta IR-filter.

Annars finns ju http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5014835 som löser problemet. Funkar för Canon efter viss modifikation (Man måste klippa bort en del av foten, annars tror kameran att det sitter en extern blixt på huset).

Eller gå över till kabel? http://kaffebrus.com/forlangningskabel-oc-e3-for-canon-ttl-677.html

Den enda radio-HSS-trigger jag känner till för Canon är Pocketwizard, och då får du räkna med uppemot fyra tusen spänn för en uppsättning.

Hallå!

Är det verkligen behov av en trigger?

Om bakgrunden blir grå kan du kanske sätta upp ett svart tyg som bakgrund, köra båda blixtarna på manuellt, sätt internblixten till OFF eller så lågt som möjligt, rikta externblixten så att den inte spiller över mot bakgrunden.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto