ANNONS
Annons

Tri-X?

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
Eftersom jag är Ilford-fantast och nästan uteslutande kör med Ilfords filmer, (få undantag) så undrar jag. Vad är skillnaden på Kodak Tri-X och Kodak Tri-X Pan, om det nu är någon skillnad? Framkallas de olika? Har en Kodak Tri-X Pan som jag behöver framkalla. Kan jag framkalla den som Tri-X? Såg att Scandinavienphoto säljer båda sorter, när jag googlat en stund för att få lite info om fallet. Är tacksam för alla svar.
MVH David.

Det är olika långa namn på samma film. Kodak Tri-X är en kortare benämning. Pan står för att filmen är pan-kromatisk. Men det finns en äldre veersion av Tri-X också, om det nu är en gammal paket du fått tag i? Fast själv upplever jag att man kan köra med samma tider för "nya" Tri-X som för den förra.

Men sen finns Tri-X 320 i 120-format som alternativ till vanliga Tri-X. Det är lite olika filmer och kan behöva exponeras/framkallas lite olika. men i småbild 135-film finns endast en variant.

Om det är "nya" Tri-X, som betecknas 400TX, så är min erfarenhet att den mår bra av att exponeras efter ca 250-320 ISO. Kör personligen konstant med 320. Och framkallar man i finkornsframkallare typ Microdol-X eller Perceptol är det högst rekommendabelt att exponera lite rikligare. Ilford rekommenderar t.ex att man exponerar Hp5 efter 200 ISO vid normalkontrast, när finkornsframkallre typ Perceptol används. För normal utjämningsframkallare typ ID 11 (D76) rekommenderar Ilford att HP5 exponeras efter 400 ISO.

Är det gamla Tri-X så betecknas den 5063. Ska väl stå på paketen någonstans. Annars står alltid beteckningen i filmkanten och kan ses efter framkallning. Men då är det ju så dags...

Tack för hjälpen Nils! Använder Ilford HP5+ för det mesta eller FP4+ och framkallar i D-76 stock. Fuji Acros 100 och 400 ISO använder jag imellanåt, gillar den.
Har använt lite Tri-x och T-max men kommer bättre överens med Ilford och Fuji. Det är väll så att jag är inkörd på det.
Tillbaka till första frågan, Tror det är en gammal Tri-x som jag fått i uppdrag att framkalla av en vän. Den ska va exponerad efter 400ISO så får utgå från det. Kommer skriva här hur det gick, så får du lite uppföljning.
MVH David.
Ps:Alla tips är välkommna;Ds

Jag exponerade en rulle tri-x efter 200 ASA mitt på dagen i sol, framkallade den i 6,5 minut i D-76. Gav mycket bra resultat, men det var den enda rullen hittils, så det kanske är för tidigt att lovsjunga den kombon än.

Resultat

Filmen jag framkalla blev bra. Har blivit lite mer Tri-X nu.
Tack för tipsen!
MVH David.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar