Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tredjeparts motljusskydd eller orginal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Har funderat på att skaffa motljusskydd till mina objektiv. Dels som skydd och dels för att det börjar bli lite soligt ute nu. Men när man kollar pris och så börjar man undra om man ska snåla eller satsa på original.

Cyberphoto ligger bra i pris, både original och tredjepart och skulle man köra original till mina objektiv; EF-S 18-55 mm och EF 50 mm så hamnar det med frakt på 450 spänn. Med tredjepart 340 men då skulle man kunna köra med kaffebrus som är fraktfritt och då är man nere på 250 kronor.

Vi pratar inte enorma summor precis men kan man spara lite kan man spara lite. Men dumt att snåla och köpa "billig skit" bara för att. Just den till EF 50 mm är extra dyr i original men där står något om adapter för filter gänga sm jag antar lägger på kostnader. Om man sen behöver den vet jag inte?

Så ni som har lite erfarenhet, vad tycker ni? Spara en 100-lapp från Cyberphoto för tredjepart eller 200 kronor från Kaffebrus. Eller ska jag sluta snåla och köpa originaldelar =)
 
Min erfarenhet säger mig att enda anledningen till att köpa original är för att det står Canon på det.
Kan man leva utan det så kan man spara lite pengar.
Har ett par tredjeparts och dom gör sitt jobb, o inte är dom fulare heller;).
Har dock även ett i gummi(för att snåla in lite extra;)), gör oxå sitt jobb som just motljusskydd, men skyddar inte lika bra. Om den är snygg? njaa...

Martin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.