Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tre års fängelse för smygfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
det diskuteras alltså ett lagförslag på Nya Zeeland om att förbjuda smyg- fotografering/filmning då man inte kan vänta sig att bli fotad/filmad ex. toaletter, omklädningsrum o liknande. på stränder o liknande skall det fortfarande vara fritt att fota/filma osv.

syfte med länken?

EDIT: alltid bra att skriva en liten förklaring av länkar man postar. din titel kan anses som missvisande

Så länge man inskränker lagen till att inte vara tillämplig vid någon form av fotografering på allmän plats så tycker jag inte att det är några problem.

Den generella åsikten i samhället borde rimligen kunna sägas vara att det är fel att smygfilma/-fotografera folks privatliv så varför då inte sanktionera detta i lag?

/ Erik (som personligen tycker det är störande med alla kameramobiler överallt...)

sagan skrev:
Syftet med länken..naturligtvis att få läsa era åsikter om lagförslaget.

åsikter om ett lagförslag från NZ.. vet inte.. tycker du att det är ett dåligt förslag? handlar den egentligen om foto i samma bemärkelse som vi pysslar med?

Tja, det intressantaste är väl om det kan få följder även för laglig fotografering, vilket ju skulle vara himla trist.

I annat fall är väl lagförslaget bra tycker jag, sånna tilltag ska beivras.

Jag är av samma åsikt som Erik m.a.o.

Visst kommer såna lagförslag och ev. lagar att få effekt på allt vad fotografering heter.
Smygfotografering- laglig fotografering är väl bara en definitionsfråga.
Jag kan tänka mej att politiker o andra maktens män gärna ser ett förbud.
Däremot så verkar det vara en guldålder för bevakningsföretag att sälja filmer från sina bevakningskameror så vi kan sitta i hemmen och gotta oss åt andra människors klumpigheter.

/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar