Annons

Trassel med internet Explorer 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Mors!

Ger det hela en vild chans med att slänga ut mitt lilla problem...

Har Windows XP och tills för en vecka sedan IE6. Gjorde en mega-uppdatering (Microsofts egna update) med allt som fanns, dvs inte bara viktiga uppdateringar utan även rekommenderade. Det första jag konstaterade efter detta var att skärmens upplösnings fick tuppjuck. Visade det sig att en av uppdateringarna att ökat på max-upplösningen i inställningen av densamme i Kontrollpanelen. Efter justering där, så återgick det till sitt normala. Men sedan......

Jag fick titt som tätt upp pop-up-fönstret "...har stött på problem...måste stänga..." när jag surfade och klickade på diverse länkar här å där (inkl. min egna hemsida). Grejen är att sidan bakom länken efter ett tag öppnade sig utan att IE6 stängdes ner.

Uppgraderade IE6 till IE8 med förhoppning om en lösning på problemet. Icke! Det kvarstår.

Som info kan nämnas att jag inte har dessa problem i Firefox, endast i IE.

Är det någon som till äventyrs har några kvalificerade idéer om osak och eventuella åtgärder???

Fridens
Oscar

Avinstallera internet explorer, starta sedan om och installera om IE igen.

Kom ihåg att backupa bokmärken innan.

Avinstallera internet explorer, starta sedan om och installera om IE igen.

Kom ihåg att backupa bokmärken innan.

Nupp, det ville sig inte...
Jag har fått ett par hintar om att det kan vara något med grafikkortet, att detta inte längre lirar fullt ut pga någon av MS senaste uppdateringar, att man därför skulle behöva ladda ner de senaste drivrutinerna till aktuellt grafikkort...?

Värt ett skott i alla fall, men var hittar jag på typ och beteckning på mitt grafikkort så jag kan söka på nätet efter adekvata uppdateringar gällande grafikkortet?

Ibland är det faktiskt enklare med diabilder, projektor och duk.... ;-)

Fridens
Oscar

Titta i enhetshanteraren. Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper. Leta upp Enhetshanteraren på fliken Maskinvara och kolla under "Bildskärmskort". Där hittar du beteckning och versionsnummer på drivrutinen.

Du kan välja uppdatera drivrutin där men då får du drivrutin från Microsofts databas som inte ofta är de bästa eller de senaste. Testa att googla t ex "grafikkortets beteckning" och "driver download" eller gå till tillverkarens hemsida och leta under Support.

/FW

Titta i enhetshanteraren. Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper. Leta upp Enhetshanteraren på fliken Maskinvara och kolla under "Bildskärmskort". Där hittar du beteckning och versionsnummer på drivrutinen.

Du kan välja uppdatera drivrutin där men då får du drivrutin från Microsofts databas som inte ofta är de bästa eller de senaste. Testa att googla t ex "grafikkortets beteckning" och "driver download" eller gå till tillverkarens hemsida och leta under Support.

/FW

Underbart, flera konstruktiva tips till en obotad datorantinörd!
Tackar å bockar ånyo! Ska ta tag i givna förslag i helgen. Är inte hemma nu utan sitter å surfar på min bärbara. Lovar att lämna besked oavsett resultat. Förhoppningsvis kanske tråden kan komma till användning för andra "datapappskallar"... ;-)

Fridens
Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar