Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt Sd-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Kan ett trasigt SD-kort repareras?
En kund lämnade idag in ett 4 gig Sandisc Ultra minneskort. I hans kamera, en Pentax kompaktkamera fick han meddelande att ”kortet går inte att formatera”, Min iMac reagerade överhuvudtaget inte på kortet.
Min OM-D skrek ”kortfel”.
Finns det något man kan göra för att rädda bilderna? Kortet innehåller ett bröllop.

PS: för övrig tycker jag att det borde finnas ett forum för all problem som vi fotografer ofta har.

Vet inte om du gjorde det men jag börjar alltid med att skrivskydda SD-kort (flärpen på sidan). Kolla sedan om kortet syns i Disc Utility/Skivverktyg. Gör den det är det bara att gå loss med lämpligt "räddningsprogram".
Lite osäker vad som finns för OSX men en sökning på "data recovery" på App Store borde väl ge nåt att prova?

Kan ett trasigt SD-kort repareras?
En kund lämnade idag in ett 4 gig Sandisc Ultra minneskort. I hans kamera, en Pentax kompaktkamera fick han meddelande att ”kortet går inte att formatera”, Min iMac reagerade överhuvudtaget inte på kortet.
Min OM-D skrek ”kortfel”.
Finns det något man kan göra för att rädda bilderna? Kortet innehåller ett bröllop.

PS: för övrig tycker jag att det borde finnas ett forum för all problem som vi fotografer ofta har.

Reparera vet jag inte, men rädda bilder kan funka även om det verkar hopplöst. Den sista april lyckades jag med konststycket att förstöra ett SDHC Sandisc Ultra 16 Gb.

Jag var helt förkrossad för det var bilder och videosnuttar på vår dotter från att hon var en månad fram till att hon var ca 4 månader. Vi hade inte fört över något till datorn. Jag skyller på att både min man och jag fått lite sömn under många månader och att vi trott att den andra hade fört över bilder.

Det sista jag gjorde innan kortet gav upp var att spela in en lite längre videosnutt som avslutades som den skulle, men nästa gång jag satte på kameran visades bara ett timglas. (Nikon D3200) Vi kunde inte göra någonting med kortet i kameran.

Först tänkte jag att det här kan vi kanske fixa med ett räddningsprogram. Men det blev inte en så rolig sista april. Vi låste såklart kortet direkt. Vi försökte klona kortet med olika program, men det funkade inte. Vi försökte med PhotoRec och med Sandiscs recovery program. Det enda som kom upp var "Error Reading Sector" och bara analysen av kortet skulle ta ca 200 timmar att göra.

Jag var helt förstörd, men så hittade min man RecoverFab (http://www.recoverfab.com/). Det verkar vara ett enmansförtag med en kille som vet hur dessa kort fungerar. En googling gav mest positiva omdömen. Vi såg det som vår sista utväg och som vi förstod det skulle han inte ta betalt om han inte hittade något på kortet.

Så vi skickade iväg kortet på vinst och förlust. Det blev vinst! :) Vi fick tillbaka alla bilder och videosnuttar, men inte kortet (det är nog toktrasigt). Han var ganska snabb också. Vi skickade iväg kortet på en helg och fick det positiva beskedet på torsdagen som följde. Så, även om räddningsprogram som PhotoRec inte funkar så behöver det inte vara kört! :)

I have sdhc memory card full with pictures and video I want
recovered. Every recovery program I have tried gives the message
"Error Reading Sector". It suddenly stopped working after shooting
an approximatly 15 minutes long video. The termination of the video
shoot seemed to work ok. I locked the card as soon as I noticed the
problem, so hopefully nothing has been overwritten if the video shoot
didn't do it.

Tack för det goda tipset Sara; jag vidarebefordrar till kunden som får nytt hopp.

Jag hoppas verkligen din kund kan få tillbaka sina bilder eller vad det nu är på kortet.

En liten rättelse jag hade kunnat få tillbaka kortet mot en mindre slant, men jag tror han öppnar kortet för att kunna komma förbi controler och filtabell för att läsa direkt ur minnet på något vis. Eller, jag vet ju inte hur han gör men kollade hans sida nu igen och där står följande under FAQ:

Are the data on the memory chip changed or deleted after the rescue operation?
For the retrieval of the raw data, the storage medium is opened and the memory chips are removed from the printed circuit board. The data in the memory chips, however, are not changed by this procedure, leaving the possibility of repeating the rescue operation.

Ahhh, det var ju bröllopsbilder. Minnet är bra men kort. ;) Ja hoppas verkligen det funkar för din kund.

Följande foruminlägg fick oss att förstå att han verkligen gör vad han kan för att få tillbaka datat.

www.dpreview.com/forums/thread/3619490

Som sagt, jag hoppas din kund har samma lycka som vi. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto