Annons

Trasigt objektiv, tips på prisvärt nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelvoss

Aktiv medlem
Har irriterats ett tag på att bilderna får dammprickar och har gjort rent flera gånger från de damm jag trodde fanns. Idag tog jag loss objektivet och kollade rakt genom det mot en mörk vägg med mycket ljus. Det verkar som att objektivet har fått en del repor och prickar på yttersta glaset :-( Det är canons standardobjektiv 18-55 som sitter på 400an.

Jag har fått tips om att canons 17-55 objektiv är suveräna men i dagsläget finns tyvärr inte utrymme i ekonomin att köpa det objektivet. Så jag skulle önska tips på andra prisvärda och rätt billiga objektiv.
 
Prisvärda normalzoomar är Sigma 18-50/2,8 eller Tamrom 17-50/2,8
De kostar ca hälften av EF-S 17-55/2,8 IS USM, men optiskt presterar de väldigt bra.
Finns _många_ trådar här i forumet om de objektiven.
/L
 
Har du kollat så det inte är skit på sensorn som är problemet? För det ska till mycket för att damm på/i objektivet ska synas på bilderna.

Ta en bild med stor bländare 3,5 tex mot ljus jämn yta, text blå himmel. Ta en till med så liten det går, 22 tex. Ser du olika mycket prickar etc på bilderna är det troligtvis sensorn som behöver rengöras.
 
Leif: Tack för tipsena.

Per: Mäh... du hade faktiskt rätt. Jag tyckte jag rengjort den en gång redan. Canon har ju nån funktion där den öppnar upp för just rengörning. Får prova en gång till och se om det blir någon skillnad.
 
Har nu provat att rengöra några gånger, blir bättre men blir inte av med allt. Har nu nått tips på vad man kan rengöra med. Provade först med putsduk till glasögon och sedan tops jag andades lite på för att få aningen fuktig. Men som sagt, får inte bort allt, kan man använda nått medel (typ fönsterputs) eller skadar det utan?
 
Har nu provat att rengöra några gånger, blir bättre men blir inte av med allt. Har nu nått tips på vad man kan rengöra med. Provade först med putsduk till glasögon och sedan tops jag andades lite på för att få aningen fuktig. Men som sagt, får inte bort allt, kan man använda nått medel (typ fönsterputs) eller skadar det utan?


Finns en uppsjö med utrustning och medel för rengöring.
Här har du massor av inlägg i ämnet sensorrengöring
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=219520
 
Jag har för mig att Canon skickar med ett program för att ta bort damm och smuts automatiskt vid nerladdning till datorn. Jag är dock osäker till vilka modeller det gäller. Möjligen kan detta lösa ditt problem.
 
Nja, det progrmmet går anvädnda till det sista som man inte får bort med normal rengöring. Det är bara att blåsa och svabba sensor som gäller. Visible Dust Green Swabs för 1,5x-1,6x sensor samt blöta dessa med Visible Dust Sensor Clean rengöringsvätska för sensor, 8ml är fungerande prylar för detta.
 
Är att rekommendera att hålla sig till vad bengt-re nämner eller motsvarande.
Men du kan ju börja med att blåsa rent med en blåsbälg, det brukar ta det mesta.
 
Senast ändrad:
Det brukar gå tvätta med IPA och topps, men jag vet inte - jag törs inte använda det på dyrare prylar iaf, men har använt det på billiga sensorer med gott resultat, men det är som sagt inget jag rekomenderar - dyrt om det visar sig inte fungera....
 
har redan provat blåsbälg och fick inte bort allt. skulle man kunna blöta topsen med vatten bara eller tål inte sensorn de? Som du sa, man vill ju inte chansa... därför jag frågar.
 
Vatten avdunstar inte tillräckligt fort, utan det bildas vattenfläckar. Ta en vanlig spegel och testa och se om du kan få det bra, jag tvivlar. Se till att skaffa grejor som är avsedda för det du skall göra, så är mer än halva arbetet redan avklarat.
 
Glöm inte kolla Canons nya kit 18-55 med IS som är mycket bättre än det som skeppades med 400D. Billigare än de nämnda alternativen + att det har IS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.