ANNONS
Annons

Trasigt objektiv/lurad? Sigma 35-105

Produkter
(logga in för att koppla)

torbeno

Aktiv medlem
Jag köpte ett billigt objektiv på tradera av en kille med bra betyg och som verkade seriös.

"Beskrivning
Ett Sigma objektiv i bra skick. Linserna är fria från repor. Original väska, motljusskydd samt främre och bakre lock medföljer. Objektivet passar analoga Minolta AF kameror."

Men det vill inte komma igång. Jag har både en äldre A300 och en ny A7 med spegeladapter (alla mina andra objektiv fungerar perfekt med båda varianterna)

Jag kan zooma och manuellt ändra fokus men AF gåt inte och den ger inget bländarvärde. På den gamla kameran kan man ju inte utlösa utan objektiv så där går det inte ens att ta en bild. Min A7 säger att inget objektiv är monterat. Jag provade att rengöra kontakterna med tops och t-sprit men hjälpte inte. Bifogar foto på hur de ser ut.

Så, skall jag klaga eller bara glömma detta och slänga det? Kostade bara 160 kr så inga pengar men tråkigt iaf.

Bilagor

• Kontakter.jpg
    Kontakter.jpg
    64.5 KB · Visningar: 82
Det behöver inte vara trasigt, utan det kan även vara så att chipet inte är kompatibelt med moderna kameror. Ett problem som kan drabba tredjepartsobjektiv i och med att de listat ut överföringsprotokollets funktion bakvägen. Du skulle egentligen behöva testa på en gammal Minolta för att veta hur det förhåller sig.

Det behöver inte vara trasigt, utan det kan även vara så att chipet inte är kompatibelt med moderna kameror. Ett problem som kan drabba tredjepartsobjektiv i och med att de listat ut överföringsprotokollets funktion bakvägen. Du skulle egentligen behöva testa på en gammal Minolta för att veta hur det förhåller sig.

Men jag kollar på denna sida och där har flera testat på sony A-kameror
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Minolta-AF-35-105mm-F3.5-4.5_review44.html

Kanske du skall höra med Sigmas representant i Sverige innan du skänker bort objektivet. För några år sedan när Sony släppte nya kameramodeller så slutade Sigmas objektiv att fungera och då uppgraderade Sigma sina objektiv gratis för att fungera med nyare Sony-kameror.

Kanske du skall höra med Sigmas representant i Sverige innan du skänker bort objektivet. För några år sedan när Sony släppte nya kameramodeller så slutade Sigmas objektiv att fungera och då uppgraderade Sigma sina objektiv gratis för att fungera med nyare Sony-kameror.

Äsch skulle kanske ha läst lite mer noggrant. Strunta i mitt inlägg

Ja, säljaren har skrivit "Objektivet passar analoga Minolta AF kameror". Därmed har ju vederbörande inte utlovat att det ska fungera på digitala kameror. Säkerligen under full medvetenhet om att så inte är fallet, men inte skrivit detta i klartext utan inlindat på ett sätt som man väl kan ifrågasätta ifall det kan kallas halvseriöst ens. Och "bra skick" stämmer ju i alla fall inte för objektivkontakterna.

Sigma 35-135 heter det inte 35-105. Nåja ett av de älsta Sigmaobjektiven, det får du nog köra i manuellt läge. Det är troligen inte uppgraderingsbart. Kolla nästa gång dyxums sida för sigmakompatibilitet. Det kan fungera med en Minolta Dynax 7000, som man kan köpa på tradera för 1:-
mvh //Fredrik

Sigma 35-135 heter det inte 35-105. Nåja ett av de älsta Sigmaobjektiven, det får du nog köra i manuellt läge. Det är troligen inte uppgraderingsbart. Kolla nästa gång dyxums sida för sigmakompatibilitet. Det kan fungera med en Minolta Dynax 7000, som man kan köpa på tradera för 1:-
mvh //Fredrik

Inte min dag idag, 135 är det såklart. Om jag jag kunnat få lite större bländaröppning så hade det varit bra men det går väl inte gissar jag. Manuell fokus kan jag leva med. Eller om jag köper en dynax 7000, kan jag använda den för att öppna lite mer?

Snurrigt igen "öppna" lite mer??, objektivet klarar bländare 3,5 i 35mm:s läget och max 4,5 i 135 mm läget.
Större bländare går inte att få med objektivet som sagt.

Snurrigt igen "öppna" lite mer??, objektivet klarar bländare 3,5 i 35mm:s läget och max 4,5 i 135 mm läget.
Större bländare går inte att få med objektivet som sagt.

Alltså, om du kollar på fotot så den knappast öppen fullt ut. Men jag antar att det inte går ändå

Ifall du håller objektivet löst utan baklock så kommer bländaren att gå till sitt minsta läge.

Ifall du har ett bakre objektivlock av rätt typ så är detta försett med en liten klack som kommer att öppna bländaren så att den är typ 80% öppen.

Monterar du objektivet på kameran så kommer bländaren att öppna helt (förutsatt att det fungerar som det ska), tills du tar bilden. Eller trycker in nedbländningsknappen för skärpekontroll (om kameran är försedd med en sådan).

Ifall du håller objektivet löst utan baklock så kommer bländaren att gå till sitt minsta läge.

Ifall du har ett bakre objektivlock av rätt typ så är detta försett med en liten klack som kommer att öppna bländaren så att den är typ 80% öppen.

Monterar du objektivet på kameran så kommer bländaren att öppna helt (förutsatt att det fungerar som det ska), tills du tar bilden. Eller trycker in nedbländningsknappen för skärpekontroll (om kameran är försedd med en sådan).

Tack, den hade fastnat helt enkelt
Efter några av- och påmonteringar så släppte det. Det här kaschwisch-ljudet kom och sen fick jag rimliga exponeringar. Det var även så att vreder för makroläger var segt som sirap men nu löper den fint
Och med ens så blev det användbart :) Jag tar tillbaka mitt erbjudande om gratis objektiv nu ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar