Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt Minolta 50/1,7

Produkter
(logga in för att koppla)

tamias

Aktiv medlem
Jag har ett Minolta 50/1.7 som inte fungerar. När jag sätter det på min A100 så står det "Inget objektiv monterat" när jag trycker på avtryckaren. Har även testat den på en A300 med samma resultat.

Jag har gjort rent objetivfästet, men det hjälpte inte.

Vad kan jag göra i detta läge? Tacksam för tips!

Låter ju som skit på kontaktblecket på objektivet (men det kanske är det du menar med objektivfästet). Borde hur som helst fungera med kameran inställd på M. Fast då har du iofs bara manuell fokus.

På 50/1.7:an är romkretsen monterad direkt på detaljen med kontaktytorna, dvs det finns ingen flexkabel som ju är fallet med zoom-objektiven. Det kan ju mycket väl vara så att ett ben har lossnat, i sådana fall borde det gå att löda dit det på nytt.

Jag har för mig att det räcker att skruva loss själva plastbiten med kontaktytorna (två PH000-skruvar) för att kolla detta.

Bild på romkretsen & kontaktytorna:
http://www.pbase.com/pganzel/image/35491027

Måste testas! Men nu har jag letat i en halvtimme utan att hitta min mejselsats. Får nog bli en tripp till Jula eller Classe imorgon...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto