Annons

Trasigt EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Trasigt objektiv
Någon som varit med om något liknande?
Zoomen började fastna på mitt EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM som snart är två år. Objektivet skramlar när jag vickar på det. Vickar några gånger till och skramlandet upphör. Därefter känner jag att det buktar ut under gummiringen till zoomen. Jag lyfter lite lätt på den och en liten konisk, ihåligt metallföremål på ca 3 mm ramlar ut.
Jag har kontaktat rcc i Göteborg via e-post och väntar på svar med spänning. Ett sådant här fel måste väl räknas som reklamation/garanti och repareras utan kostnad, eller vad tror ni?

Janne
 
Något motsvarande hände med mitt EF 35-135 mm f/4-5,6 USM. Men det berodde på att det ramlade ur en bil och ner i backen. Fronten på linsen tog smällen, så det bröt av medbringarna som flyttar linspaketet när man zoomar.

För gammalt objektiv (1991) för att reparera på officiellt sätt, så jag reparerade själv med epoxilim. Det fungerar faktiskt, men nu har jag också en EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, som fungerar, som ersätter 35-135, så det spelar inte så stor roll.
 
Tack Anders för snabbt svar. Nu hoppas jag att reklamationen täcker reparationen så jag slipper använda epoxilim, kan inte påminna mig om att objektivet åkt på någon smäll.
Hur såg medbringarna och hur många är det? Objektivet verkar nämligen fungera utmärkt ändå, men det är förmodligen en tidsfråga innan det händer något mer med det om man fortsätter använda det.

Kanske har konstruktörerna varit så förutseende att de gjort det lilla hålet så man kan tömma objektivet på smågrejor som lossnar, med mottot: ramlar delarna ut så är de inte så viktiga, ramlar de ut, så lämna in på reparation:)

Janne
 
I mitt objektiv finns det tre medbringare, som drivs framåt eller bakåt av tre spår i den ring som man vrider på för att zooma.
Just det objektivet (35-135 mm) är mycket enkelt att öppna för att komma åt just den detaljen. Zoomringen sitter med tre skruvar. Det är allt som behöver tas bort.
 
apersson850 skrev:
I mitt objektiv finns det tre medbringare, som drivs framåt eller bakåt av tre spår i den ring som man vrider på för att zooma.
Just det objektivet (35-135 mm) är mycket enkelt att öppna för att komma åt just den detaljen. Zoomringen sitter med tre skruvar. Det är allt som behöver tas bort.

Med tanke på att objektivet knappt är 2 år så känns det lite vanskligt att gå in och skruva i det. Jag får hoppas att det anses gå på reklamationen av rcc i Göteborg. Jag har svårt att tänka mig något annat men man vet naturligtvis inte helt säkert. Hursomhelst så blir det trist att vara utan det, ett riktigt trevligt objektiv som varit skoj att fota med. Det blir att använda "fot" zoomen, mitt nya EF 50mm 1:1.4 tills jag vet hur det går med det havererade EF 35-135 mm f/4-5,6 USM
Janne
 
Jag råkade ut för något liknande med min 28-135.
Jag tror att problemet är att "nosen" som åker in och ut när man zoomar gärna "ramlar" ut när objektivet pekar nedåt. Om man då trycker ned kamera och objektiv lite slarvigt i väskan är det lätt hänt att man bryter på "nosen".
Då mitt objektiv är betydligt äldre så hade jag ingen reklamationsrätt, orkar inte leta efter kvittot men har för mig att det gick på cirka 1300:-.
 
Objektivet är åter hemma igen efter knappt två veckor vilket är väldigt snabbt tycker jag med tanke på att det är sommar. Åtgärden blev fixering av skruvar och det gick som garantireparation.

Janne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.