Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt 70-200, AF funkar bara "åt ena hållet"

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Mitt 70-200/4L USM har varit en trogen tjänare i något år, men nu har den lagt av. Autofokuseringen fungerar nämligen bara åt ena hållet, och då bara små ändringar. Den klarar inte av att ställa fokus närmare än vad den är, men fokuserar jag längre bort ändrar den långsamt, jag får alltid hjälpa den, mao får jag i princip köra manuellt vilket inte är så kul. Ibland hjälper den till de sista millimetrarna, men oftast händer ingenting. Annars är den skarp och i fint yttre skick. Bara att kassera/försöka sälja för en billig peng eller har ni något tips på hur den kan lagas av mig själv? Då den är så pass billig vill jag inte lämna in den, möjligen om det skulle gå på 500-1000 kr.

Mvh
André

Jag putsade lite lätt med tshirten på kontakterna men det hjälpte inte. Istället fick jag ett Error 99 vilket jag aldrig fått förut, men nu verkar det fungera igen. Jag prövar på en 40D, har även en 5D Mark II där AF ej heller fungerar som den ska.

Haha nej då behåller jag det hellre :) Så skarpt och bra som det är kör jag hellre manuellt med det även om det är ruggigt svårt! Fotade volleyboll i helgen och det var svårt, men några bilder satt! Finns på facebook för den som vill se :)

Vore jag du så skulle jag fråga Canon RCC i mölndal om kostnadsförslag på att reparera gluggen.
Tel. 031 - 720 34 80.

Har ingen aning om vad det kan tänkas kosta, med du bör kunna få någon form av besked via telefon.

ANNONS