Annons

Trasigt 50mm 1.8 MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusM

Avslutat medlemskap
Nej... mitt 50mm 1.8 är inte trasigt, men jag har precis köpt det (rätt billigt) och det är dammigt som 17, vilket borde vara enkelt att fixa.

Men... det har en liten repa på det bakre elementet. Finns det någon med ett helt kaputt 50mm 1.8 objektiv som skulle kunna sälja/skänka mig det bakre elementet? Och kanske ett front/bakre lock med?

Mvh,
Magnus

Hahaha!!! Världen är liten. :)

Jag kunde inte hålla mig när jag såg Joakims annons, priset vart helt rätt och det är kul att mecka lite så man kan förstå lite mer hur ett objektiv fungerar. Nu måste jag försöka hitta en tillräckligt liten skruvmejsel så jag får upp den.

MagnusM skrev:
Hahaha!!! Världen är liten. :)

Jag kunde inte hålla mig när jag såg Joakims annons, priset vart helt rätt och det är kul att mecka lite så man kan förstå lite mer hur ett objektiv fungerar. Nu måste jag försöka hitta en tillräckligt liten skruvmejsel så jag får upp den.

ELFA i solna har små mejslar!

/PG

Attans! Jag som precis passerade ELFA i bilen. Ibland använder man inte hjärnan.

Tack för tipset.

kommer inte ihåg om det är storlek 000 eller 00. Undvik clasohlssons mejslar de är bara s**t!

/PG

Schysst!!

Hittade skissen! Supertack! Detta hjälper verkligen till.. fast jag har ett problem, jag får inte upp objektivet. Det finns 2 skruvar vid elektroniken men de "öppnar" inte upp något. Sedan så finns det enligt skissen en skruv bakom AF/MF knappen, men jag vågar inte bryta upp den. Några tips?

"locket" vid Switchen vart limmad. Bände lite och hörde ljudet av gammalt klister/tejp. Så nu är jag en bit på väg. :)

Nu har jag kommit lite längre...

Har inga bilder på detta projekt, ska försöka dokumentera när jag har kameran med mig till jobbet. :)

Men, men... Ni kan ju alltid titta på PDF-filen.

1) Skruvarna vid själva fattningen ska skruvas upp. Det gör så att kontakten mot kameran kommer loss.

2) Man måste bända upp plattan där AF/MF kopplingen är. Den är påklistrad så var försiktig så att man inte förstör något.

3) När den är borttagen så hittar man en stjärn-skruv där, skruva upp den, ta bort metallbiten och vrid lite lätt på objektivet så lossar höljet.

4) Nu ser du kretskortet för AF-elektroniken. Och det bakre elementet.

5) Håll stadigt i objektivet och ta ett tum-tag runt det bakre elementet och skruva "upp" det, precis som när man skruvar ur en glödlampa. Ta-da! Nu så har du separerat det bakre elementet. Och det går utmärkt att göra rent andra sidan på det och även ena sidan på det mittersta elementet.

Nu så är jag dessvärre fast. Måste på något sätt få loss det mittersta elementet också men fattar inte hur jag ska göra. Någon som har några idéer?

Hmm... efter att ha tittat på sprängskisserna så har jag kommit fram till att optiken är uppdelad i 2 inte 3 delar. Det bakre 3 elementen sitter fast i samma "bit" och går inte att separera, men den går att byta ut. Och de 3 främre elementen sitter också fast i en plastbit, vilket jag måste säga verkar betydligt jobbigare att byta ut men det behövs inte i detta fall. Tror jag. :)

Så jag tror nog att mina äventyr nästan är över. Ska se till att göra rent all optik så bra jag kan och försöka få tillbaka allt.

Någon som har en trasig 50mm 1.8 som jag kan få/köpa? Skulle vara najs att byta ut det bakre elementet.

ANNONS