Annons

Trasigt 16-50 /2,8 - Prognos?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Jag klantade mig i dag. När jag skulle ställa ifrån mig en överlastad fotoväska lyckades jag tappa min A77 med 16-50 i stengolvet. Svärandes gjorde jag en snabbkoll och trodde att allt fungerade, men...

När jag började fota visade det sig att autofokusen inte fungerade. Skit, jag får väl köra manuellt då, tänkte jag.
Men Icke. Inget händer när jag vrider fokusringen.

Vad tror ni hänt? Är det reparerbart?

Trist, men de flesta av oss brukar klanta sig med någonting nån gång, även om det för min del hittills aldrig har hänt just med någon fotopryl (peppar, peppar...).

Reparerbart är objektivet förstås, så att jag utgår från att du undrar ifall det lönar sig.

Det är en fråga som i dagens värld oftare än vi skulle önska besvaras negativt. Är "ett strukturellt problem"... Det är extremt billigat att massproducera även mycket komplicerade produkter, vare sig det gäller datorer, mobiltelefoner eller kläder för den delen, med endast ett fåtal människor inblandade. Men när någon av dessa prylar sedan behöver felsökas och repareras, så är vi tillbaka till mänsklig arbetskraft som under åtskilliga timmar får jobba med en enda produkt, i stället för att spotta ut en pryl var femte sekund eller nåt. Då är vi tillbaka till kostnadsläget från tider när vi själva i hemma fick sy våra kläder, ta hjälp av smeden för att producera EN pryl, eller gå till skomakaren som tillverkade ETT par skor åt oss (vilket gjorde att stora delar av befolkningar i olika länder för det mesta gick barfota - vilket i och för sig fortfarande gäller på vissa ställen i världen).

Om jag nu ska komma tillbaka till nutid igen så får du nog tyvärr vara inställd på att det kanske inte kommer att löna sig att reparera ditt objektiv. Detta är, för sitt pris, ett MYCKET bra objektiv. Motsvarande från Nikon kostar 12.000 kr. Att Sony kan hålla priset så lågt beror på att de har haft mod att våga sälja detta 16-50/2,8 SSM-objektiv som ett "kitobjektiv" (dess bildkvalitet och AF-hastighet är ju så långt ifrån det man förknippar med kitobjektiv som tänkas kan) och därigenom kunnat dra fördel av kostnadssänkande massproduktion. Men när det sedan ska repareras blir det en annan femma, då får man räkna med att kostnaden kan bli i stort sett densamma som för att reparera ett 10-12.000 kronorsobjektiv.

Föreslår att du försöker göra en så noggrann skriftlig beskrivning som möjligt av det hela, och mejla denna till Sony. Det normala (jag vet inte hur det är med Sony - aldrig behövt reparera någon Sony-pryl på 50 år...) är att serviceställena säger att de inte kan lämna någon prisuppgift utan att först ha fått plocka isär och undersökt prylen. Det är normalt att man får betala en undersökningsavgift på typ 500 kr ifall man efter detta INTE tycker att det lönar sig att reparera den/det. Man slipper denna avgift ifall man låter reparera prylen, ELLER låter den bli kvar hos dem (antar att de ibland kan få fram någon/några användbara reservdelar genom slakt).

Går det alltså inte ens att fokusera manuellt? I så fall är ju dess värde i nuvarande skick tämligen obetydligt. Mitt råd blir då att utgå från att det mest sannolikt inte lönar sig att reparera, men tag chansen och skicka in det. Skulle reparationskostnaden bli i närheten av nypriset så är det väl inte heller så lönt att betala nån femhundring för att få det tillbaka. Skulle det löna sig att reparera (typ halva nypriset kanske) så se detta som en bonus och acceptera reparationen. Men det är förstås bara mina 2 cent...

PS Fokusringen i detta objektiv är INTE mekaniskt kopplad till fokussnäckan, det är ett "focus-by-wire"-system. SSM betyder SuperSonic Motor (ultraljuds-ringmotor).
.

Senast ändrad:
Hej
Vad tråkigt :(
Har du drulleförsäkring bör det gå på den? Annars rIng Assist Workshop tror de är de som servar sony

Fråga!

Jag råkade ut för samma sak med mitt Sigma 18-50. Objektivet blåste ner från ett bord på betongyta. Fokuseringen funkade inte sen.

Eftersom det var ett bra exemplar frågade jag (i Sigmafallet Tura Scandinavia i Kungsbacka) och Bo Delborg där reparerade det för 1390:- med utmärkt resultat. Fortfarande mitt mest använda objektiv.

(Offerten hade samma belopp eller, om reparation var omöjlig, gratis skrotning eller retur mot avgift om några hundra kronor.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar