Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig(?) stabilisering i SEL 50mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Min kamera (A6000) blev stående ett par veckor, och när jag sedan skulle använda den lät den illa som tusan och hade svårt att sätta fokus. Objektivet som var monterat är Sony E 50mm f/1,8 OSS, och det fungerade utmärkt innan. När jag monterade E 35 mm f/1,8 OSS fungerade allt som vanligt.

Jag trodde först det var fokusmotorn i objektivet, men kom efter lite testande fram till att det är stabiliseringen som fått tokspel. När jag stänger av stabiliseringen i kameran fungerar objektivet bra.

Någon som råkat ut för något liknande och har någon aning om vad det beror på? Jag tror inte det är värt att lämna in gluggen på reparation med tanke på pris och väntetid, och det enda jag kan tänka mig att jag gjort är att utsätta objektivet för lätt duggregn ...
 
Jag har haft problem med ett objektiv med bildstabilisering. Upptäckte det på att jag inte kunde få riktig skärpa någonstan med stabiliseringen aktiv. Inga konstiga ljud. Felet gick på garantin.

Dags att uppgradera till 55/1,8? ;)
 
Jag har haft problem med ett objektiv med bildstabilisering. Upptäckte det på att jag inte kunde få riktig skärpa någonstan med stabiliseringen aktiv. Inga konstiga ljud. Felet gick på garantin.

Dags att uppgradera till 55/1,8? ;)

Den har ju ingen stabilisering alls (och jag tycker inte den är så mycket skarpare på den mindre sensorn) ;)

Jag kör vidare med min fula 50mm utan stabilisering - synd bara att jag måste använda en av de programmerbara knapparna på kameran för att stänga av stabilisering i stället för en knapp på objektivet.
 
... det enda jag kan tänka mig att jag gjort är att utsätta objektivet för lätt duggregn ...
Trist när sådant händer, men jag skulle i alla fall säga att det är ytterst osannolikt att orsaken till detta fel skulle vara lätt duggregn. Jag har under livet använt, kört och servat en h-lsikes massa olika tekniska apparater, och det förekommer emellanåt att man råkar ut för vad jag brukar kalla för "ghosts in the machines", dvs att någonting oväntat pajar utan att man utsatt manicken/instrumentet/motorn/etc ifråga för något som helst "obehag", dvs ingen yttre orsak kan spåras. Allting kan självdö när som helst...
 
Det är naturligtvis osannolikt att lite regn skulle gjort sönder objektivet. Likväl är det helt klart något mekaniskt som gått sönder (eftersom objektivet låter som det gör) och det är lite märkligt att det gått sönder när kameran stått stilla på ett bord ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.