Annons

Trasig slutare redan efter 370 exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Tog lite partybilder med några kompisar ikväll och upptäckte att vissa bilder blir helt svarta upptill. Tänkte att något måste kommit ivägen, typ kameraremmen eller nåt. Men när tre bilder i rad blev på det här sättet så börjar jag befara att min slutare är paj. Jag har dock inte lyckats få till någon bild här hemma med samma fel. Alla bilder med felet är tagna i liggande läge, dvs horisontellt.

Det sjuka är ju att kameran (D70 med S-firmware) är endast en månad gammal och tagit ynka 370 bilder. Det måste väl ändå vara rekord? Ska det verkligen behöva vara så här? Självklart inte säger säkert alla, men man blir ju orolig över kvaliteten på kamerorna. Jag lär ju få en slutaren utbytt på garantin men ändå. Man blir ju så arg, och rädd att det ska hända igen just när den 12:e månaden på garantin har gått ut.

Bilagor

• dsc_0352.jpg
    dsc_0352.jpg
    40.5 KB · Visningar: 561
Har du info om hur bilden tagits (bländare, tid)?

Om du kört på för kort slutartid kan man nog få liknande bilder.

Bilden ovan är tagen med Autoläget.
1/60 f5.6

Jag tog nogra testbilder med längre slutare och fick det här resultatet. Ett annat objektiv också.
1/2,5 f2.2

Inbyggda blixten avfyrades på alla.

Bilagor

• dsc_0360.jpg
    dsc_0360.jpg
    47.5 KB · Visningar: 546
Hmm, såg ju ut som ett blixtsynk-problem, men om du tagit bilderna med 1/60 och längre tider så ska det definitivt fungera tycker jag.

Kan du återskapa problemet på alla blixtbilder?

Får du aldrig problem när du INTE använder blixten?

Jag har tagit ett tiotal bilder här hemma med både korta och långa slutartider med och utan blixt utan att få fram det här problemet igen fast problembilderna bara togs för typ en timme sedan. För mig verkar problemet uppstå högst slumpartat.

Eftersom du på den nedre bilden faktiskt fått med ljuset som blixten inte utsänder, så verkar det som sagt inte vara slutaren som är felet, utan snarast att blixten avfyras vid fel tillfälle, alltså precis under ögonblicket då slutaren öppnas eller stängs. Det gör väl inte problemet mindre, men det är då kanske snarast ett mjukvarufel eller liknande. Åk bums och lämna tillbaka kameran!

Har nu lämnat in kameran hos expert. 14 dagar skulle det ta sa dom.

Tack för alla extremt snabba synpunkter. Härlig respons på det här forumet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto