Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig slutare, K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_j

Aktiv medlem
Hallå!

Kort och gott:
Slutaren i kameran öppnas inte när jag tar foton.

Det hela inträffade idag när jag skulle testa mitt nyinköpta objektiv, mitt under rundan så blev plötsligt alla foton kolsvarta. Testade med jättelånga slutartider, hög ISO osv för att bilderna skulle bli ljusa, utan resultat. Skruvade loss objektivet och tryckte av några gånger och upptäckte att spegeln fälldes upp men att slutaren inte öppnades. Det är likadant när jag startar "sensorrengöringsläget".. slutaren förblir stängd.

Jag har uppdaterat firmware till senaste, tänkte om programvaran bara behövde någon "reset", då det har hjälpt mig vid problem med annan elektronik. Men icke, det blev ingen skillnad.

Finns det något annat man kan göra själv, eller är det bara att skicka in kameran på service?

Vad kan det kosta att reparera en slutare?

Mvh Sebbe

Tror du ska köpa en ny kamera istället,det blir dyrt med ett slutarbyte.På min D90 gick det på garantin.Fick inte reda på priset i butik för bytet, men dom sa det var mycket dyrt och tur att jag hade garanti.Men har hört vissa prata om 4-6000 kr beroende på modell ! MVH.

Jahani, 4000 lät inte alltför billigt, men ska nog ta o ringa till verkstaden och se vad de har att säga. I annat fall kan det här kanske vara tillfälle och anledning att köpa en K-7...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar