Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig SDM funktion på Pentax objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej

Jag har en PENTAX DA* 50-135 IF SDM där SDM motorn lagt av, först var den lite trög men gick att få igång, sen dog den helt. Har haft objektivet i drygt 4 år så alla garantier hade upphört.

Jag hade inte använt objektivet på drygt ett halvår, när jag sen satte objektivet på min K5:a var AF:en helt död, fick igång den genom att sätta den på min K10:a (varför den gick igång då vet jag inte).

Fick en prisuppgift från Kameraservice i Kungsör på 1600:- (plus frakter) och kände inte för den utgiften på ett objektiv jag använder då och då. Dessutom efter ett ivrigt läsande på olikaforum så är det tydligen inte säkert att den nya motorn håller heller. Enligt Pentaxforums enkät var det ca 22% SDM fel på 50-135 och ca 35% på 16-50 objektivet hög felprocent enligt mitt tycke.

Via Pentaxforums forum fann jag en lösning:

http://www.pentaxforums.com/forums/...screw-drive-autofocus-da-16-50mm-f-2-8-a.html

Det går rätt enkelt att programmera om objektivet så att det är kamerans skruvmotor som fokuserar i stället, jag prövade med utmärkt resultat och nu har jag ett fungerande objektiv igen, ok det låter mer men det tycker jag man kan leva med. Eftersom SDM på det här objektivet är långsamt så blev det ingen skillnad i fokushastighet heller.
Det är lite trixande att få till "Debug läge" och får fram Debugmenyn i kameran, har man väl löst det går resten enkelt, jag använde min K10D med v1.30 firmware.

Två Pentax SDM objektiv har ju både SDM och skruvfokus för att passa på äldre kameror och dom kan man åtgärda DA* 16-50 och DA* 50-135.

Sen kan man tycka att det är dåligt att Pentax inte tar fullt ansvar för det här, man har förlängt garantin till 3 år men det hjälper ju inte så mycket.
 
Bra att det gick att fixa för dig Kjell.
Problemet med SDM är anledningen till att jag inte vågat köpa ett av dessa för övrigt fina objektiv.
Jag har i stället satsat på ett Sigma med HSM som verkar vara mycket mera driftsäkert.
 
Bra att det gick att fixa för dig Kjell.
Problemet med SDM är anledningen till att jag inte vågat köpa ett av dessa för övrigt fina objektiv.
Jag har i stället satsat på ett Sigma med HSM som verkar vara mycket mera driftsäkert.

Hej Peter, vad jag har läst så är problemet löst på senare versioner, efter 2012 har man rättat tillverkningsfelet.
Det verkar som om många tror att skruvfokusen går fortare än SDM men det tycker jag inte, det känns ju annorlunda när man hör surret.
Jag tror Sigman är bättre optiskt också och HSM verkar inte haft så många problem, de Sigma jag har tittat på verkar rejält mycket snabbare och tystare. Pentax behöver ta sig i kragen när det gäller fokussystemen.
 
Mitt 50-135mm drabbades av SDM döden. Den fungerade dock bara någon vecka varför den sändes tillbaka igen. Funderar på om de verkligen bytte motorn första gången? Sedan andra lagningen har den fungerat fin fint.

Eftersom jag är en trogen kund hos min återförsäljare så tog dom kostnaden för mig. Det kan löna sig i längden att handla sina grejor i en bra fysisk affär. Ibland dyrare men fan så mycket bättre service när shit happens. Foto Posé heter butiken om ni undrade.
 
Mitt 50-135mm drabbades av SDM döden. Den fungerade dock bara någon vecka varför den sändes tillbaka igen. Funderar på om de verkligen bytte motorn första gången? Sedan andra lagningen har den fungerat fin fint.

Eftersom jag är en trogen kund hos min återförsäljare så tog dom kostnaden för mig. Det kan löna sig i längden att handla sina grejor i en bra fysisk affär. Ibland dyrare men fan så mycket bättre service när shit happens. Foto Posé heter butiken om ni undrade.

Hej, jo det är bra om man har någon åf i närorten det har jag inte längre sen Expert försvann, men jag har bara bra erfarenhet av Cyberphoto med ett annat objektiv ställde dom verkligen upp och dom tog alla frakter.
Jag lade ut den här tråden för dom som drabbats men inte har råd/lust att lägga ut en massa på service.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.