ANNONS
Annons

Trasig Nikon d90

Produkter
(logga in för att koppla)

Samman

Medlem
SPEGELPROBLEM
Spegeln på min Nikon d90 har hängt sig. Kontaktade Nikons serviceverkstad och fick besked om att det fanns reservdelar och service så jag skickade iväg den. Fick ett kostnadsförslag, så jag beslöt att låta dem fixa det.
Efter flera veckor fick jag beskedet att man inte lagade den, pga att modellen inte fanns med i Nikons åtaganden längre.
Har kontaktat åtskilliga fotohandlare och förstår nu, att det är mycket ont om reparatörer av fotoutrustning.
Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om var jag kan lämna kameran för åtgärd. Tilläggas kan att kameran bara har gått lite mer än 1000 exponeringar. Ser på nätet att det fortfarande finns en ganska stor marknad med resevdelar till modellen. Oklart däremot om det rör sig om orginal eller billiga piratdelar.

Du kan ju för en billig peng få en betydligt bättre kamera, en D7100 kan man troligen få för runt 3000:-, en D7200 några tusen till

Jag har även hört att man inte längre servar exempelvis Nikon D4 (från 2012 ,dvs 10 år gammal)
Nikon D90 är ju ändå från 2008..

Jag har även hört att man inte längre servar exempelvis Nikon D4 (från 2012 ,dvs 10 år gammal)
Nikon D90 är ju ändå från 2008..

Det är ju det jag efterlyser; skickliga "kameraskruvare" som kan åtgärda enklare fel på kameror som, i mitt fall, kan åtgärda fel drygt 8 år efter inköp.

SPEGELPROBLEM
Spegeln på min Nikon d90 har hängt sig. Kontaktade Nikons serviceverkstad och fick besked om att det fanns reservdelar och service så jag skickade iväg den. Fick ett kostnadsförslag, så jag beslöt att låta dem fixa det.

Men om du fått ett kostnadsförslag så innebär det i praktiken att de har lovat att utföra reparationen till kostnadsförslagets pris.

Om Nikonverkstaden sedan plötsligt upptäckt att de inte är förpliktade att ge service till denna "gamla" modell så borde de trots allt vara bundna, enligt Avtalslagen, att ta hand om DIN kamera eftersom de redan lämnat en kostnadsoffert som du har accepterat.

Du borde kontakta verkstaden igen och fråga varför de bryter avtalet.

Om du inte skulle hitta nån verkstad så får man ju rätt mycket tips på en googlesökning på ”nikon d90 stuck mirror”. Både artiklar och filmer.
Fast DIY är ju lite riskfyllt såklart……

Kostnadsförslagen brukar i och för sig vara i underkant men 800 kr låter som en enkel operation. Men jag har inte haft en D90 så jag har ingen koll på hur de ser ut.. Ingen tekniskt lagd kompis med en liten skruvmejsel?

Detta är en kameraskruvare i Malmö som jag förstår reparerar de flesta fabrikat, kamerateknik.se.
Annars kan jag rekommendera digi-service.eu i Sofia.

Men om du fått ett kostnadsförslag så innebär det i praktiken att de har lovat att utföra reparationen till kostnadsförslagets pris.

Om Nikonverkstaden sedan plötsligt upptäckt att de inte är förpliktade att ge service till denna "gamla" modell så borde de trots allt vara bundna, enligt Avtalslagen, att ta hand om DIN kamera eftersom de redan lämnat en kostnadsoffert som du har accepterat.

Du borde kontakta verkstaden igen och fråga varför de bryter avtalet.

Tack för din respons!
Jag har haft kontakt med Nikon. Svaret jag fick var att jag fått felaktig info och att kameran inte repareras längre.
Jag lägger inte mer energi på Nikons hantering av ärendet. Nikon producerar fantastiska kameror, kanske håller Nikons support och service inte samma nivå i Sverige. Men nu är fokus på att reparera. Går inte det så gäller det att skaffa en ny kamera.

Detta är en kameraskruvare i Malmö som jag förstår reparerar de flesta fabrikat, kamerateknik.se.
Annars kan jag rekommendera digi-service.eu i Sofia.

Tack för din respons!
Jag har haft kontakt med Kamerateknik i Malmö och de informerade mig om att de skickar denna typ av reparationer vidare till Nikon.

Jag har en D7000 som är nyreparerad, slutare bytt (märkligt att den rasade). Den har bara typ 4k exponeringar. En bättre kamera än din, du får den för 2000 kr.

D90 utan objektiv verkar gå för drygt 500 till knappt 1000 kr på tradera.

D7000 utan objektiv verkar gå för mellan 1000-1700 kr på tradera.

Lägger man på lite är de i kit med diverse objektiv, bland annat 18-200 som är rätt trevligt. Med tanke på att en "ny" begagnad kamera också ger en laddare och ett batteri till, finns ingen större ekonomisk anledning att laga.

Om du inte skulle hitta nån verkstad så får man ju rätt mycket tips på en googlesökning på ”nikon d90 stuck mirror”. Både artiklar och filmer.
Fast DIY är ju lite riskfyllt såklart……

Nu har jag betat av en hel del tips från nätet, inte minst filmsnuttar som beskriver arbetsgången för att reparera det troliga felet. Inser att det inte är något för mig att ge mig på.
Det bli att fota vidare med en annan kamera.
D90 hamnar i vitrinskåpet med de andra kameraliken från mitt fotoliv.

Det blev en Nikon D7200 med få exponeringar.
Tack för alla tips och synpunkter. Lärdomen blir att teknikutvecklingen går snabbt och att kunskap och vilja att reparera kameror med några år på nacken är förvånansvärt liten.

Lärdomen blir att teknikutvecklingen går snabbt och att kunskap och vilja att reparera kameror med några år på nacken är förvånansvärt liten.

Kostar tyvärr för mycket. 800 kr lät extremt billigt för att täcka omkostnaderna men är ändå flera hundralappar dyrare än vad kameran är värd. Få konsumenter är villiga att betala vad det kostar utan köper då hellre nytt.

Det blev en Nikon D7200 med få exponeringar.
Tack för alla tips och synpunkter. Lärdomen blir att teknikutvecklingen går snabbt och att kunskap och vilja att reparera kameror med några år på nacken är förvånansvärt liten.
Bra val! Skillnaden på sensor och annan teknik är monumental, det lär du märka ganska omgående. Lycka till!

Kostar tyvärr för mycket. 800 kr lät extremt billigt för att täcka omkostnaderna men är ändå flera hundralappar dyrare än vad kameran är värd. Få konsumenter är villiga att betala vad det kostar utan köper då hellre nytt.

Tack för dina synpunkter. Begagnad Nikon D90 ligger på ca 1000-2000kr. Min hade bara gått ca 1400 exponeringar. Så förutom spegeln som fastnat så var den i utmärkt skick.

Bra val! Skillnaden på sensor och annan teknik är monumental, det lär du märka ganska omgående. Lycka till!
Tack för synpunkterna. Jag hoppas förstås att du har rätt, för jag var väldigt nöjd i övrigt med min D90. Jag har ännu inte hunnit testa ersättaren ordentligt, men en snabb genomgång av manualen ger dig rätt; den är fylld av nya funktioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar