Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig ljudsignal - Interfit Stellar

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har en del kvalitetsbrister på mina blixtar. Hur kan grejen se ut som ger det lilla pipet som signalerar att blixten ladddat? Kan den se ut som en liten inbyggd PC-speaker?

Och har någon fixat själv med dessa blixtar? Öppnade bakre locket och där sitter ett kretskort. Tänkte kolla upp kontakterna för ljudsignal och testblixt, dessa verkar lite glappa. Men delarna är dolda mellan locket och kretskortet. Vet någon hur man får loss kretskortet ur locket? Verkar bl.a. som det stora vredet för blixtstyrka håller emot. Kan man med våld sprätta loss det från utsidan? Får ej bort det med handkraft.

danneman skrev:
Har en del kvalitetsbrister på mina blixtar. Hur kan grejen se ut som ger det lilla pipet som signalerar att blixten ladddat? Kan den se ut som en liten inbyggd PC-speaker?

Och har någon fixat själv med dessa blixtar? Öppnade bakre locket och där sitter ett kretskort. Tänkte kolla upp kontakterna för ljudsignal och testblixt, dessa verkar lite glappa. Men delarna är dolda mellan locket och kretskortet. Vet någon hur man får loss kretskortet ur locket? Verkar bl.a. som det stora vredet för blixtstyrka håller emot. Kan man med våld sprätta loss det från utsidan? Får ej bort det med handkraft.

Ibland sitter ratten bara tryckt på axeln, ibland sitter det en liten skruv som låser fast ratten på axeln, ibland sitter det en mutter under ett centrumlock och låser ratten på axeln.

För det mesta är det ett piezo element som alstrar ljudet i digitala kretsar. Het händer att det sitter små högtalare, men det är sällan då dessa drar mer ström och kräverfler kringkomponenter. Leta efter något i denna stilen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2006716.htm
kanske mindre och högre? De kan ha lite olika mått.

Tack - det här hjälpte massor!

Vad mycket lättare det går när man vet vad man skall titta efter!

Det är mycket riktigt ett litet lock på vredet och en mutter där under.

Hittade en pryl som stämmer klockrent med ditt tips. Den är 12mm i diameter och 9mm hög. Alltså lite mindre och högre än i Elfa-länken, precis som du gissade.

Bifogar två bilder nedan för att illustrera.

Vet ju ingen data om den i övrigt. Men Photax kanske kan hjälpa till och ta fram vad det skall vara exakt. Har inte lödit sedan högstadiet i skolan, så lämnar det kanske till en trevlig radiohandlare som hjälpt till tidigare.

Klarar mig hyffsat i.o.m. att den andra blixten fungerar som den skall så det får kanske gå bra fram till sommaren och utomhussäsongen. Då är det lugnare att avvara prylarna en stund. ;)

Kul att det hjälpte dig, Det finns många storlekar på piezo högtalare men du kan använda vilken som. Det enda som är viktigt är att den får plats under skalet. Jag har tänkt plocka ut mina så att man slipper ljudet :) Eller koppla en strömbrytare i kretsen så att man kan stänga av ljudet, när det börjar bli irriterande på nätterna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar