Annons

trasig F5:a...

Produkter
(logga in för att koppla)

mathan

Aktiv medlem
Någon som har en uppfattning hur lång tid det tar att laga en F5:a?! Min kraschade totalt förra fredagen, så jag lämnade in den i lördags. När jag ringde till affären sa de att de hade skickat den i måndags, verkstaden fått den igår (onsdag idag) och troligtvis får jag svar när den iklar imorgon... Ändå sa jag till dem att det var super akut. Vad tycker ni? Själv tycker jag det låter som värsta slapp-affären... Hade jag fått in en proffskamera och kunden påstår att det är akut hade iaf jag slickat på lite mer porto för att få den fram snabbt till verkstaden och sedan trycka på dom så den blir snabbare fixad.

Men det kanske bara är jag som är kräsen...

Jag tror, men är inte säker, att verkstaden ligger i Malmö och affären i Lund, vilket i princip gör att det är några mil mellan dem... (Bud går väl på en halv dag?)

iallafall lämna besked om hur lång tid det kommer att ta och fixa den. Följdfråga... Är affären skyldig mig att låna ut en kamera under tiden?

Är det garantireparation? Då skall den göras i "skälig tid" vilket förmodligen tolkas som nån månad för den här typen av produkt. I annat fall är det väl upp till vad du begärde av handlaren. Jag förstår inte riktigt frågan.

tja jag bara undrade vad ni tycker är en rimlig att få en kamera reparerad? Hade det varit en F65 eller någon annan av Nikons "billigare" modeller kan jag acceptera en månad. Men när det kommer till proffskameror som en F5:a (F100 eller Eos1 för den delen) tycker jag en månad är rätt lång tid.

Har du företag eller har du köpt den som privatperson? Det är olika lagar som gäller, konsumentköplagen respektive köplagen. Nu verkar jag ha supit bort min bok om det där så jag kan inte ge dig några mer direkta råd.

köpt den som privatperson... jag antar att det går snabbare om jag hade köpt den på mitt företag va?

Inte säkert. Den största skillnaden mellan konsumentköplagen och köplagen är att den sistnämnda går att avtala bort. Handel mellan företag är alltså mer beroende av avtal. Däremot gissar jag att om det skulle komma till en bedömning av 'skälig tid' att det ligger dig i fatet att du är privatperson.

Kolla på nätet, alla lagar finns i rixlex, konsumentverket har förmodligen tolkningsexempel och allmänna reklamationsnämnden exempel på utfall av tvister.

Enligt den fotoaffär jag brukar gå till så har Minolta 72timmars utbytesgaranti på sin nya proffsmodell. Dvs lämnar jag in den på en auktoriserad butik så har de 72 timmar på sig att laga den eller byta ut den. Detta oavsett vem som köpt kameran.

Har inte Nikon och Canon liknande garantier på sina proffshus?

Mvh
Maverick

imponerande med 72h service! Jag vet att Canon har något globalt service avtal man kan teckna men jag har faktiskt aldrig hört om något sånt från Nikon...

<snip>
Vi vill betona att garantireparationer enbart utförs av Nikon Svenska AB egen verkstad i Upplands Väsby
</snap>

Så den gick nog inte till Malmö. Jag bor fem minuters promenad från Nikons väsbyverkstad :)

Jag lämnade en av mina F5 till Nikon i Väsby förra veckan. De sa som de alltid säger, att om det inte är några reservdelar som saknas borde den vara klar inom en vecka. Och det blev den. Den var klar för några dagar sedan, jag har bara inte hunnit hämta den.

Tänkte hämta i morgon och passa på att lämna in nästa F5... nu har bländarjusteringen börjat trassla - efter bara sex år! Skitgrejer...

Idag sa fotoaffären att kameran kanske skulle vara klar innan jul, men troligtvis inte förrän i mellandagarna. Så jag kontaktade Nikon istället och fick ett lite bättre svar. En vecka skulle det ta och fixa den, och de skickar en lånekamera, bättre kan det inte bli. Nu är glad igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar