Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig display på Konica Minolta DG 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Simma

Ny medlem
Hej!

Displayen till min Konica Minolta DG 5D (Dynax 5D?) har gått sönder. Det är en spricka som gör att displayen inte visar något, vilket gör att jag inte kan ändra några inställningar. Utöver detta fungerar kameran som vanligt. Vad tror ni det skulle kosta att laga detta och vart ska jag vända mig?

Tack på förhand,

/Simon

Men är det bara de som kan laga Minolta tror du? Displayer kan väl inte skilja sig så mycket mellan olika märken?

Hör med Zieger, reparationskostnaden är direkt relaterad till hur mycket jobb det innebär att ersätta displayen vilket säkert en rutinerad reperationsfirma kan uppskatta direkt. Att byta en display kan säkert många göra men att på förhand uppskatta hur lång tid det kommer ta (och veta vilka prylar som man sannolikt får byta samtidigt) kräver att man gjort det förr.

För övrigt skickade jag in min A100:a till Zieger en måndag för ett par veckor sedan (garantireparation, gummigreppet lossnade). Onsdag samma vecka kom kameran tillbaka, jag blev först vred då jag trodde att de returnerat kameran utan att kontakta mig först men det visade sig att den var reparerad och klar. Det tyckte jag var rätt imponerande.

om du söker lite i Sonydelen på forumet så finns det i alla fall två trådar med exakt denna fråga. Men jag kan svara även här, jag gjorde denna reparation 1.5 år sedan och då kostade det lite drygt 2000 med frakt och allt inräknat. Så för att sammanfatta det kort så kan man säga att det är mer prisvärt att köpa ett nytt hus och ha kvar denna med trasig display som extra-kamera...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto