Annons

Trasig Canon 5D? Beter sig som om batterierna är urladdade.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hej,

Jag var ute och fotade igår när plötsligt batteri ikonen började blinka. Min första reaktion var att batterierna blivit urladdade(Det var runt nollan... Kallt, men inte tillräckligt kallt för att ladda ur två nyladdade batterier i batterigrepp på 20 min!?).

Givetvis så har jag dubbel och trippel -kollat med andra batterier. Har även provat de batterier som "blev urladdade" i min 30D utan problem.
Jag har tagit av batterigreppet, och låtit kameran ligga med luckan öppen i några timmar.. när jag sedan provade så startade den. Jag monterade på batterigreppet i tron om att det var fixat. Men men ... efter en stund.. samma visa.

JAg har pratat med butiken där jag köpte kameran, och de tror att jag kan få den lagad även fast garantin har gått ur.

Frågan är om någon vet vad det kan vara för fel? Handlar det helt enkelt om rengöring så gör jag ju det helre själv än att skicka den på service i X antal veckor-månader.

Tack på förhand.

/Johan
 
Har du felsökt genom att bara använda ett batteri i kameran och skippa batterigreppet? Av din beskrivning tolkade jag det som om problemet uppstod när batterigreppet var på?
 
Har du felsökt genom att bara använda ett batteri i kameran och skippa batterigreppet? Av din beskrivning tolkade jag det som om problemet uppstod när batterigreppet var på?

Hej,
Jodå.. jag har provat utan batterigrepp, med flera batterier som jag har bekräftat att de funkar innan.
Ursäkta om det var lite otydligt.

/Johan
 
Ingen som har upplevt liknande problem?

Märkligt.. sedan jag skapade denna tråd så har kameran fungerat felfritt, men idag när jag var nere i studion och testade ljussättningar så kom det tillbaka igen... skit.. skickar man till Canon så kommer de ju bara returnera den och säga att inget är fel.. och sedan får man en faktura på 600:- på felsökning!

Tycker att det är märkligt att felet kommer efter ett tag. Kan det vara möjligt att kameran får någon slagt "ful-ström" av något av batterierna och pga. detta ej fungerar (ett tag)?
Har 2 st original-batterier och ett pirat-batteri.

/Johan
 
Hur gamla är batterierna? Batterierna blir sämre och sämre med tiden, till sist stänger de av sig själva. Har du testat med andra batterier?
 
Slitna batterier kan få problem med optik som drar mycket ström (tunga telen och optik med IS). Men visst kan det vara fel på kameran också - oxid på kontaktblecken är en möjlig orsak och lite svårt att inspektera långt ner i batteribrunnen, men glasfiberborste och eftertvätt med IPA brukar lösa de problemet - iaf för en tid.
 
Handlar det om orginalbatterier eller pirat?

Jag har en uppsättning piratbatterier, som enligt etiketten ska innehålla 1700mAh. Orginalbatterierna som är på 1200Mah håller 10 gånger längre..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.