Annons

Trasig blixtfot, Sigma EM-140 ringblixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

ZanaJ

Ny medlem
Buuhuu... Råkade förinta plasten som en gång var en blixtfot på min blixt när jag plåtade.

Den sprcak förvånansvärt lätt och jag är förundrad hur en sak som är så pass dyr och tänkt att användas i ur och skur är utrustad med en så liten vek plastflärp som går av bara man tittar på den...

Söker tips på hur man återfår blixtens funktion, behöver inte vara vackert att titta på, funderar på en off-camera sladd som kapas och lödes fast direkt på blixtens pins. Men en sådan sladd verkar kosta hela 600 spänn, jädrans Canon, jappsarna vet hur dom tar betalt, ändå bor dom så nära chineserna... :)

Nä, skämt å sido. Många fler än mig måste ha haft av blixtskon innan, hur har ni löst problemet?

Iom förlängningen tänkte jag placera blixt-klumpen under kameran istället bättre viktplacering samt inte lika förbaskat lätt att dratta in i saker å ting med den. Vet inte hur Sigmaingengörerna tänkte, men det är inte särskillt smart att ha en tung stor batterifylld mojäng ovanpå kameran som dessutom sitter fast med skör plast. För inte är det hållbar plast, snarare plast som lätt som attans splittras i många bitar...

Jaja, långt inlägg, men det är mitt första inlägg här... Hoppas nån kan ge mig matnyttigheter i form av bra tips!

Reparation, vad kan det gå loss på? Blixten kostar ju ändå 3500:- ganska mycket pengar för en blixt när dessutom bara är glad amatör...

God fortsättning på er!

/Zana

Fötter som går sönder är vanligt även på Sigmas vanliga blixtar, och då brukar det såvitt jag förstått det inte vara vare sig svårt eller dyrt att få det åtgärdat. Så lyssna med Tura innan du börjar löda kablar.

Ska kolla länken, tusen tack och macrofotografi here I come... :)

- Återkommer med händelseförlopp!

Jag tappade min Sigma 500 andra dagen jag hade den. Låsringen ovanför skon sprack. Jag plockade isär blixten. Skon var lätt att ta bort. Jag tror att jag betalade 100 kr för låsningen på expert.

Okey, nä själva skruvandet ser jag inte som något problem. Har skruvat isär och lagat det mesta i min ägo... Måste bara säga att dom på Tura verkar vara ena riktigt bra människor!

Svarade mig omgående med följande email:

Hej,

Meddela din adress så kan vi skicka en. Kostnad ca 50:- exkl moms och frakt

Med vänlig hälsning / Best regards

Bo Delborg
Service
Phone: +46-300568908
Fax: +46-300568929
www.turascandinavia.com

Tura Scandinavia AB
Energigatan 15B
S-434 37 Kungsbacka

Blev så lycklig över priset att jag beställde två styckna på direkten, förr eller senare kommer den ju paja igen... Dåliga ingengörer som uppfann den lösningen. Jag hade tillverkat foten på helt annat sätt. Men men.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar