Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

divander

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Du kan ju alltid bifoga fil (precis ovanför då du trycker på registrera svaret). Dock kan du bara ta med en bild per inlägg, men det är ju bara till att göra många inlägg.

Vad det är du har hittat vet jag inte. Det känns ju inte som om det är någon direkt elektrisk bit, då man inte ser några ben eller saknad av ben.

/ Marcus
 
Eller så är det en del av en ic-krets. Kan du ta kort på den delen som du tycker ser lite konstig ut (i blixten)?

/ Marcus
 
din trasiga komponent är en thyristor,om jag ska gissa enbart med utgångspunkt från databladet
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/6162.pdf
så kan den ha till uppgift att trigga blixten. när en sådan komponent "lyfter på hatten" är det i allmänhet flera fel. för att felsöka bör man ha tillgång till schema.

Nu är det plats för en VARNING. Det är mycket hög energi lagrad i kondingarna i en blixt. spänningen varierar mellan 100 - 500 volt likström. om du inte vet vad du gör så låt någon annan som har kunskap meka med blixten. om du vill leva farligt, ha ena handen i fickan, inget jordat underlag, "peta" med icke ledande föremål.
 
Det verkar som om den har gått av på mitten och delat sig. Det är ganska knepigt att få ut kortet så bilden blev inte helt bra.

inne.jpg


Det syns lite dåligt men jag tror att den har suttit på den grejen som har två eller tre ben och sitter bakom motståndet i det övre vänstra "gyllene snittet".

Vet någon hur man får tag på ett schema?

Är det något annat som kan har gjort att denna havererat, eller kan den ha gått sönder av att min dotter stötte till den. Jag har för mig att den fick en mindre stöt av henne innan jag packade ner den sist.
 
Senast ändrad:
Oj, det ser inte snyggt ut.. kolla på lödningar, motstånd, andra kretsar och lödbanor om du kan se nått synbart fel/skada nånannanstans osse.
Kanske ska mäta så att dom andra komponenterna är hela.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.