Annons

Trasig autofokus, D70

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinHood

Avslutat medlemskap
Tjo. Har en D70 där autofokusen har lagt av helt och hållet, vilken är rätt illa. När jag kollat på autofokusen verkar det som att fjädern är för slapp och inte orkar hålla kvar fokusen utan det söker upp och tappar ner den till "noll" läget igen.

Någon som vet vart det går att fixa detta? Att skicka in Kameran till Nikon är uteslutet då det blir mer värt att köpa ett nytt kamerahus. Men skulle det gå att laga enkelt för en billigare peng vore jag glad.

//Robin
 
Fjäder?

AF:en drivs av en motor som sitter anginen i kamerahuset eller objektivet.

Går tillbaka till nolläget? Dvs AF:en jobbar och "jagar" mellan ändlägena?
 
Jag förstår inte riktigt heller. Har du varit och pillat på "spaken" på objektivet som styr bländaren istället?

Som sagt så antingen är det motor inbyggt i objektivet och då har du inget extern att påverka mekaniskt annat än fokusringen. Det andra alternativet är motorn i kamerahuset och då kommer det ut en liten "skruvmejsel" ur kamerahuset som går in i motsvarande skruvspår på objektivet och på så vis styr fokuseringen.
 
Precis, "AF:en jobbar och "jagar" mellan ändlägena" som du beskriver det dumbo. Då är det motorn i kamerahuset som inte klarar av att hålla kvar fokus utan att det går tillbaka till startläge (allt slutar med att det inte går att fota i af läget) Går detta att fixa på något enkelt sätt?
 
Nja, det är inte så att motorn inte orkar hålla kvar fokus, utan det är helt enkelt så att kameran inte hittar fokus. Är det likadant oberoende av vilken AF-sensor du väljer?
 
Det gör ingen skillnad vad jag än väljer.

Tar jag av objektivet och kollar på "piggen" (i kamerahuset) som styr AF:n så hamnar den inte högst upp längre utan den stannar ca 3mm ner.. för jag upp den för hand och sätter på objektivet igen kan jag ta ETT kort, sen hamnar den 3mm ner igen.. om ni förstår vad jag menar
 
Det gör ingen skillnad vad jag än väljer.

Tar jag av objektivet och kollar på "piggen" (i kamerahuset) som styr AF:n så hamnar den inte högst upp längre utan den stannar ca 3mm ner.. för jag upp den för hand och sätter på objektivet igen kan jag ta ETT kort, sen hamnar den 3mm ner igen.. om ni förstår vad jag menar

Den piggen har INGET med AF att göra. Det är bländarens kontroll/återkopplingslänkage.
 
Dessutom. Om din bländare av någon anledning ligger högre än f/5,6 så fungerar inte AF som den skall heller.

Du kan alltså ha ett defekt objektiv som inte kan öppna sin bländare tillräckligt.
 
Fungerar inte oavsett objektiv och bländaren ligger på f4.5 eller f5.

Varför klarar den inte åka ända upp utan fastnar ca 3 mm nedanför?
 
om det nu ska vara så så borde väl kameran fungera som den ska? vilket den inte gör. Eller sitter felet någon annanstans? Känns konstigt efter som den fungerar som den ska dom gånger jag hjälper till och puttar upp den lilla pigg
 
Hur kan du "putta upp" den med objektivet monterat?

Edit, såg att du monterade bort objektivet och puttade upp den igen...

Ser du nån skillnad i hur ljust/mörkt det blir i sökaren när du har "puttat upp" länkarmen?
 
Det blir ljusare i sökaren då jag "puttar upp" länkarmen. Då kan jag ta ett kort, sen är det mörkare i sökaren och jag kan inte ta ett kort igen utan att "putta upp" länkarmen.
 
Det blir ljusare i sökaren då jag "puttar upp" länkarmen. Då kan jag ta ett kort, sen är det mörkare i sökaren och jag kan inte ta ett kort igen utan att "putta upp" länkarmen.

Då har du fel på antingen din blänkarmekanik, eller avläsningen av densamma. Efter en mätning på en (fungerande) D80 så är maxdeflektion på länkaget cirka 2,7mm från ändläget. Så, gissningsvis ljuger kameran när den säger "4" eller "5,6".

Återigen, om det _faktiska_ bländarförhållandet är sämre än 5,6 så fungerar inte AF, eftersom AF_sensorn då i princip bara ser baksidan av bländarlamellerna.

Oavsett så är det nog dags för service.
 
Hej!

Har en D70 , och på min ligger "piggen/armen" i översta läget imot , dvs det går inte att hjälpa upp den mer, så jag tror att din är lite slapp och det är som du misstänker att fjädern är dålig.

hur och om det är möjligt att byta själv vet jag däremot inget om.

Mvh Peder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.