ANNONS
Annons

Trasig AF-sensor D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, kameran hittar ingen fokus när man ställer in den på att enbart använda sensorn i mitten. Byter man till någon av de andra går det utmärkt. På längre avstånd kan det hända att den hittar fokus även på mittenpunkten.

Detta dök upp plötsligt idag. Finns det något man kan testa själv innan man lämnar in den? Tänkte närmast på om det finns någon "master"-reset, rengöring eller något sådant?

mvh

Fredrik

Skumt, nu satte jag i ett fulladdat batteri och då funkar det betydligt bättre. Ska testa imorrgon i dagsljus och se. Är mittensensorn "korsformig" eller inte? Vilka av AF-punkterna är av den typen?

Mittsensorn är korsformig ja, de andra är det inte.

Det kan vara så enkelt att det trillat ner smuts/damm på själva sensorn.

dumbo skrev:
Mittsensorn är korsformig ja, de andra är det inte.

Det kan vara så enkelt att det trillat ner smuts/damm på själva sensorn.

Nån som vet var af-sensorerna sitter? Kan det kanske ha kommit damm på den som gjort att den inte fungerade? Jag byter optik på kameran dagligen, så det kommer ju in damm i huset.

mvh

Fredrik

Hmm... Jag hade nån skiss som visade det rätt bra, men hittar den inte. AF-sensorn sitter iav i botten av kameran, framför/under sensorn. Det sitter en liten spegel bakom den stora som speglar ner ljuset till AF-sensorn. (Den stora spegeln har delar som är halvgenomskinliga.

dumbo skrev:
Hmm... Jag hade nån skiss som visade det rätt bra, men hittar den inte. AF-sensorn sitter iav i botten av kameran, framför/under sensorn. Det sitter en liten spegel bakom den stora som speglar ner ljuset till AF-sensorn. (Den stora spegeln har delar som är halvgenomskinliga.

Jag kollade om man kunde se något. Jag såg AF-sensorerna, eller åtminstone var dom satt, men jag kunde inte avgöra om där var smutsigt eller inte. Jag svänger nog förbi Nikon imorgon bitti med kameran så får dom titta på den. "Garantin" (den på ett år) går ut sista augusti.

Jag är nog inte rätt person att svara på det eg, men av vad jag läst på olika forum så är det sällan problem med att AF går sönder. Vanligare isf att man har bak-/framfokus med en helt ny kamera.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto