Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trap afocus med K10D och K objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Zambody

Aktiv medlem
Har 3 gamla manuella K-objektiv som jag, med varierande framgång, testat på min K10. Bortsett från att dom naturligtvis är väldigt manuella, så verkar det fungera, men på ett par andra ställen har jag läst om funktionen "Trap Focus" som ska fungera med manuella objektiv och kameran i autofokusläge (?) . Man får ju fokusindikering i den centrala punkten, även med manuella objektiv och om jag förstått det hela rätt så ska denna indikering då utlösa exponeringen (?).

Är det några andra inställningar man måste göra? Har någon lyckats med K10?

/Sören

Om objektiven har A-läge på bländarringen, så ska bländarringen vara ställd på A. Om objektiven saknar detta läge, så ska man ställa in i C Specialinställningar att man tillåter användandet av bländarring på objektiven, annars utlöser inte kameran.

"trap focus" fungerar så att när kameran är inställd på autofokus, så utlöses slutaren när ett motiv kommer in framför autofokuspunkten på det avstånd som är inställd. Man ska ha fokuserat objektivet och sedan tryckt ner slutaren hela vägen ner, då står kameran sen och väntar in ett motiv på fokuspunkten.

Hälsar
R

Ok, det är så jag uppfattat det också. Har nu ett Meyer Primotar 180 F3.5 monterat. Konverterat med adapter från M42. Det är alltså totalt "ointelligent". Kameran inställd på Tillåt bländarring och AFS. Jag får fokusindikering men kan exponera på hur oskarp inställning som helst :-(

/Sören

Det funkar i alla fall med mitt Pentax-A (alltså med A-läge på bländarringen) 50mm/2,0. Jag har en K10D.

Det fungerar för mig när jag provar med ett SMC Pentax 105/2.8 (K-objektiv). Kameran på AF-S, fokuserar mot en punkt för att sedan rikta kameran ur fokus, trycker ned avtryckaren och håller den nere, riktar om mot punkten som jag fokuserade mot och slutaren utlöser när jag får fokus indikering. Det underlättar med en kabelströmbrytare som har låsfunktion.

/Mats

Tack för info. Om det fungerar med ett K-objektiv, borde det kanske fungera med alla som har tillräcklig öppning.
Det skulle då betyda att om ljusinsläppet är tillräckligt för att trigga en korrekt fokusindikering, då borde exponeringen också kunna utlösas om huset är inställt på AF.s.

Enligt manualen krävs F5.6 eller bättre för fokusindikering.
Jag har två manuella objektiv med K-fattning som uppfyller det men jag får väl experimentera vidare.

Tack för hjälpen
/Sören

Jag kan tänka mig att skruvfattad optik behöver vara inställd på största bländaren för att fungera, eftersom med de bländar ner automatiskt när man vrider bländarringen och då kan det vara så att autofokussensorn får för lite ljus.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar