Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Transsibiriska - kamerastöld vanligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Halloj,
ska åka transsibiriska järnvägen från Peking till Moskva med stopp i Mongoliet, och har lite frågor.

Många som jag pratat med har dåliga erfarenheter angående stölder på tåget, kameror som stulits ur hytter, även nattetid osv.

Har du någon erfarenhet från denna sträcka? Hur ska man göra för att komma hem med sin D200..? Börjar bli lite skraj efter allt jag hört.

Även allmänna tips mottages gärna!

mvh
Calle

Hej Igen, Tror inte du behöver oroa dig för mycket. Under bottensängen finns ett utrymme stort nog för en hockeybag där kan man förvara sina dyrgripar under natten. Dörrarna är låsbara med hasp från insidan vilket är tur eftersom diverse smugglare har egna nycklar.

Mitt intryck av smugglarna är att dom bara är semikriminella och väldigt måna om att inte få för mycket uppmärksamhet från gränspolis mfl. största riskerna att bli bestulen är förmodligen på precis samma ställen som ficktjuvar i Sverige härjar dvs. platser med mycket folk.

jag har alltid en liten vajer och ett hänglås som jag säkrar väskor och tillbehör med vilket kanske avskräcker den stressade tjuven.

För säkerhets skull kolla så din hemförsäkring eller motsvarande täcker stölder av bagage och värdesaker, det är ganska vanligt att de endast täcker väpnat rån och inte ficktjuveri.

Det bra att vara lite orolig men låt det inte förstöra resan bara, med lite sunt förnuft kommer det gå strålande och försök undvika alkohol eller åtminstonde att bli full, det är något magiskt med alkohol som gör att skit händer...

Jag har ingen erfarenhet av Transibiriska järnvägen, men som alltid gäller det att använda sitt sunda förnuft. Inte lägga ifrån sig kameran obevakad osv. Men det hade du väl inte gjort här hemma heller?

Stölder sker, här hemma och ute i världen. Var försiktig. I fattigare delar av världen kan kameran representera en förhållandevis större förmögenhet så incitamentet att stjäla blir naturligtvis större.

Själv väljer jag att ta med kameran på alla resor, jag har köpt den för att använda den.

Som dagt var, håll koll på kameran. Bär den inte i en allt för utmärkande kameraväska. Ibland har jag burit min kamera i en tygpåse från matvarubutiken när jag gett mig ut att gatufotografera i områden som kändes mer osäkra.

Det funkade alldeles utmärkt sist när jag reste i Centralamerika och bland annat fotograferade i Panama Citys fattigaste och kriminellt mest belastade områden. Det var kvarter dit vi lärde oss att mercedestaxis vägrade köra, man fick ta en skrottaxi. Efter kl 6 stod det poliser i hörnorna och rådde oss utlänningar att vända om. Men jag hade kanske tur. Man får fråga sig om man hellre är utan bilder från sitt livs resa än att riskerar att kameran stjäls.

Jag var betydligt mer orolig för att hårddisken där jag förvarade alla tagna bilder skulle stjälas än själva kameran.

Ahh glömde mattippset:

I varje vagn finns det gigantiska vattenkokare där man kan tillreda nudlar, gröt, kaffe, fruktsoppa mm.

Lita inte blint på restaurangvagnen som ibland stänger eller bara är tillgänglig för stora grupper.

Om du startar i Moskva finns det en ganska bra butik mittemot tågstationen.

Sen kan du fylla på mat lagret på vägen med bröd,öl och torkad fisk vid Bajkalsjön.

Blir avis bara jag tänker på det ;-) det är en suverän resa...

Har inte varit i Ryssland sedan innan järnridån föll, det var på -70 och -80-talen och jag har aldrig blivit av med något eller känt mig hotad, brottsligheten kan ju i o f s ha ökat eller ändrat karaktär sedan dess.

Ta inte med dig mer fotopinaler än du bekvämt alltid kan bära med dig, att lägga grejor ifrån sig är ett no-no i alla länder (inte bara där folk är fattiga).
Lämna inget obevakat i hytten ens om den är låst - jag gissar att det inte är så svårt för en skummis att komma över en nyckelkopia.
Inte alla skummisar är spritluktande slas-hasar, det kan istället vara den medelålders prydlige kavajklädde mannen i din kupe'.

Inbrott medan du sover kan du inte göra mycket åt (mer än att låsa dörren).
När jag åkt packad-sill-klass på indiska tåg har jag nattetid låst fast ryggsäck och kameraväska till britsen med en 1 meter lång kedja (25:- i bygghandeln) och ett hängelås (20:- hos Clas Ohlson).

Tidigare hade Lowepro en säck i glest stålnät man kunde placera en mindre kameraväska i och låsa fast hela rasket i inredningen.

Hopppas jag inte skrämt upp dig, du behöver inte vara orolig, var lite lagom misstänksam och använd sunt förnuft, flasha inte med kameragrejorna i onödan, inget kommer att hända.

Kul resa du ska göra, du kan väl lägga upp några bilder och skriva lite här på fotosidan när du kommer hem?

Senast ändrad:
Att åka tåg i ryssland är säkert, särskilt långdistans. Där finns 1 till 2 tågvärdar/-värdinnor per vagn tillgängliga dygnet runt. Dessutom följer det med säkerhetsvakter på nästan alla tåg. Folk är i allmänhet mycket trevliga. Dessutom åker du säkert kupéklass och undviker därmed risken att åka med ett gäng fulla militärer i 3e klass (vilket knappast är farligt utan bara lite otrevligt). Jag har aldrig känt någon oro vid resa i Ryssland. Känns lika säkert som vilket europeiskt land som helst.
Dvs om du lämnar grejorna obevakade eller ber någon att råna dig, så kommer det förmodligen hända. Är du dock försiktig och ALLTID håller uppsikt på grejorna, och undviker de värsta bakgatorna och inte skyltar med grejorna, så är risken inte större än i Sverige.

Fantastisk respons!
Själv har jag överlevt Lima i Peru, så jag tror nog det kommer bli bra.. men hade hört så mycket om just kamera och transsibiriska..

Annars blir det hong-kong, thailand, kambodja, vietnam, kina, sedan transsibiriska..

Känns redan lite bättre med alla fina tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar