Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Transparant eller vit-svart paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)

wiggin

Aktiv medlem
Vad är/blir det för skillnad på att använda transparant eller vit-svart paraply när man fotar inomhus i studio?

Till vilka tillfällen passar transparant/vit-svart paraply bäst?

Om men är ute efter 2 nya paraplyer ska man hålla sig till samma "typ" eller kan det vara smart att köpa ett transparant och ett vit-svart?

Och sist, vart köper man dem billigast. Ser att photax.se tar ungefär 360-495 kr beroende på om man ska ha transparant eller vit-svart?

Jag är ingen expert, men...

Genomskinligt använder man nog istället för en softbox. Ljuset blir stort och mjuka skuggar, dock sprider ljuset sig i hela rummet.

Vit/svart använder man också för att få fina mjuka skuggor, men ljuset går att styra bättre och du kommer inte få lika mycket spilljus.

Jag rekommenderar starkt att köpa paraply från eBay från denne kille. Jag har köpt ett paraply av honom och nu när dollarn är så låg som den är (7 kronor) så får du ett paraply inklusive frakt för dryga 100-lappen.

http://search.ebay.com/_W0QQgotopag...dsperpageZ50QQsosortorderZ1QQsosortpropertyZ1

/ Marcus

Det var ett mycket bra pris du hittat där. Då dök genast några nya frågor upp.

Kostar frakten enligt vad det står i "Shipping Cost" eller kostar det mer att skicka utanför USA? Och ungefär vad blir övriga utgifter(tull/moms)?

Och om man vill köpa flera produkter av samma säljare, kan man få dem för samma "Shipping Cost"? Spelar det någon roll om de har olika slut datum?

Ungefär hur lång tid tog det för dig att få hem det till dig?

wiggin skrev:
Det var ett mycket bra pris du hittat där. Då dök genast några nya frågor upp.

Kostar frakten enligt vad det står i "Shipping Cost" eller kostar det mer att skicka utanför USA? Och ungefär vad blir övriga utgifter(tull/moms)?

Och om man vill köpa flera produkter av samma säljare, kan man få dem för samma "Shipping Cost"? Spelar det någon roll om de har olika slut datum?

Ungefär hur lång tid tog det för dig att få hem det till dig?

Frakten är den det står, men kolla under shipping efter det internationella priset.
Tull och moms har jag för mig utgår om man kommer under en summa av 250 kronor och ibland har man tur och slipper ändå.

Jag har för mig att man inte kan kombinera paraplyer och andra produkter för ett lågt porto, då paraplyets "kartong" är wellpapp runt paraplyet. Men du kan ju alltid fråga honom och även om du vill köpa olika saker men de slutar olika så borde det inte vara några problem att låta honom skicka allt i ett paket (om det nu går pga storleken på sakerna). Fråga även vad frakten blir då.

Paraplyet tog 4 dagar att få.

/ Marcus

wiggin skrev:
Till vilka tillfällen passar transparant/vit-svart paraply bäst?

Om men är ute efter 2 nya paraplyer ska man hålla sig till samma "typ" eller kan det vara smart att köpa ett transparant och ett vit-svart?

Hej.
Ljuset får helt olika karaktär med den ena varianten jämfört med den andra. Naturligtvis så finns det ju ingen regel för vilket som är bäst eller om man ska ha 2 likadana eller 2 olika. Det är ju helt en smaksak, beroende på vilken slags ljus man vill ha.

Personligen, så är jag mycket förtjust i transparanta paraplyer. Det är ett direkt ljus som ger lite bättre stuns i färgerna än vad ett reflekterat (vit/svart paraflax) ljus ger. Jag skulle inte påstå att transp para går att jämföra med bouncer/softbox. Det är lite skillnad på ljus och ljus.

Ett vit/svart paraply funkar alldeles utmärkt som fill-ljus för att lätta upp skuggor med. Nåt annat tycker jag inte att det duger till. Helt opersonligt och charmlöst ljus egentligen... ;)

Om man ska ta platta helt jämnt belysta och skuggfria bilder så är det ju bra att ha några vit/svarta para liggande.

Annars så hade jag nog satsat på den transp varianten. Helst en stor en, och en lite mindre.

Tycke å smak. Försök få tillgång att prova, så ser du ju själv vilken skillnad det är på de olika.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar