Annons

Tranor

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Efter att i flera dagars tid hört det karaktäristiska trumpetandet från tranor i närheten begav jag mig till den mosse där jag trodde att ljudet kom ifrån.

Efter ett tag fick jag syn på ett tranpar som lyfte, naturligtvis när jag höll på att byta objektiv på kameran, och jag missade chansen till en eller ett par bra bilder, (kanske :)

Mina frågor är, stannar tranor på samma ställe hela sommaren, tills de flyttar söderöver igen? Hur länge håller trandansen på? Är det endast under parningen?

Vid vilken tidpunkt på dygnet är de mest aktiva, för bästa fototillfälle?

Jag tror att det är endast ett par, och platsen är ett par mil inåt landet från Falkenberg sett.

?

Senast ändrad:
Trandansen är endast under parningen, tills de hittat en partner, då får de fullt upp med att skaffa ungar och sen att skaffa föda till ungarna.
Då har de inte tid med dans, precis som med människor alltså :D

Tranorna flyttar längre norrut efter dansen och parningen.

Mest aktiva är de på morgonen och tidiga förmiddagen.

Det verkar som de under den period då de har ungar är djupt inne i skogarna och gärna vid små och svåråtkomliga vattendrag.
Själv är jag inte intresserad av fågelfoto (så be mig inte visa några bilder av detta) men jag har överraskat tranor många gånger sommartid när jag paddlat kanadensare eller kajak på små skogsåar som avvattnar myrmarker.
Us

Tack för svaren. Jag ringde upp en bekant som är med i ortens ornotologiska förening, vilken bekräftade att om man ser ett tranpar, är det sannorligheten stor att detta par stannar säsongen ut på samma plats. Tackar även Daniel på fs för tipsen.

Störst chans att se båda tranorna in action är nu och ett tag framåt, innan de börjar häcka, då endast den ena är aktiv och syns. Tidpunkter är tidigt på morgonen och även kvällstid tydligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar