Annons

Trött slutare på 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffneck

Aktiv medlem
Jag plåtade i studion nu på morgonen och tyckte att ljuset såg fel ut, det blev lite mörkt i bildens underkant. Först trodde jag att jag hade satt ljuset snett men när jag gick från 1/250 (x-synk) till 1/125 såg allt bra ut igen. Utan blixtar blev det kolsvart, så exponeringen påverkades inte av slutartiden.

Någon som vet om det är så en slutare börjar bete sig mot slutet? Det känns inte som den hänger med riktigt. Kameran är flitigt använd, säkert 40.000 exponeringar så det känns som slutaren skulle kunna packa ihop snart.
 
Stiffneck skrev:
Jag plåtade i studion nu på morgonen och tyckte att ljuset såg fel ut, det blev lite mörkt i bildens underkant. Först trodde jag att jag hade satt ljuset snett men när jag gick från 1/250 (x-synk) till 1/125 såg allt bra ut igen. Utan blixtar blev det kolsvart, så exponeringen påverkades inte av slutartiden.

Någon som vet om det är så en slutare börjar bete sig mot slutet? Det känns inte som den hänger med riktigt. Kameran är flitigt använd, säkert 40.000 exponeringar så det känns som slutaren skulle kunna packa ihop snart.

Det bästa svaret du kan få är att ringa eller ta kontakt med Canon. 40000 exp på en 20D är inte så farligt mycket ändå. En service av kameran är nog en bra början.
 
Utan att veta något om svaret på frågan.
Men vad är beräknad "livslängd" på en 20D?
Alltså hur många bilder slutaren är "garanterad"?

Vore roligt att veta.

/Magnus
 
Så slutaren på 20D tål bara lika mkt som den på 350D, för den ska väl också klara 50 000 exp?
 
Många olika bud verkar det finnas på den frågan.

Hittade detta när jag sökte lite.

"så sades det att kameran skulle palla 100 000 exponeringar. - Tills 30D kom, då det plötsligt va den nya som klarade 100 000 exp. 20D klarar nu för tiden 30000 exponeringar enligt Canon, snacka med dom på Elmia om detta."

Så det är väll ganska troligt att ingen av 350 eller 20 är ens i närheten av 100.000 och troligen inte en 50.000.

30.000 låter som om man börjar närma sig slutet :)
Fast trådskaparen har ju runt 40.000.

Ja, ja, rasar den så rasar den. Trist att informationen är så "hemlig".

/Magnus
 
helt normalt. högsta synktiden är 1/125 på en 20D. har du en snabbare tid kommer inte ridån att hänga med och delar av bilden kommer bli svart.
/jesper
 
homeless clubkid skrev:
helt normalt. högsta synktiden är 1/125 på en 20D. har du en snabbare tid kommer inte ridån att hänga med och delar av bilden kommer bli svart.
/jesper

Precis..Men 1/250 är faktiskt blixtsynken med vanlig blixt. Studioblixtar kräver oftast längre tider. Det spelar inte någon större roll om du använder 1/30 eller 1/125. Bakgrundsljuset påverkar inte exponeringen i någon större utsträckning.
 
Stiffneck skrev:
Jag plåtade i studion nu på morgonen och tyckte att ljuset såg fel ut, det blev lite mörkt i bildens underkant. Först trodde jag att jag hade satt ljuset snett men när jag gick från 1/250 (x-synk) till 1/125 såg allt bra ut igen. Utan blixtar blev det kolsvart, så exponeringen påverkades inte av slutartiden.

Någon som vet om det är så en slutare börjar bete sig mot slutet? Det känns inte som den hänger med riktigt. Kameran är flitigt använd, säkert 40.000 exponeringar så det känns som slutaren skulle kunna packa ihop snart.


Ursäkta inlägget, kan inget om det digitala, och antal exponeringar per slutare,
utan "vaknade" bara till liv när jag läste antalet exponeringar...

Borde inte en elektronisk slutare "gå längre"?

Varför jag undrar är att tidigare "gamla kamerors" slutare gick ganska långt.

Contax II från 1936 hade som norm 400.000 exponeringar utan justering eller byte av delar i slutaren...
Så den bör ha klarat en 600.000 upp till 1.000.000 exponeringar innan verkstad!?

Så tycker,
utan att veta vad problemen ligger,
att det känns litet snålt det där med..50.00 eller 100.000 på en modern kamera...eller?
 
Re: Re: Trött slutare på 20D?

Benganbus skrev:


Så tycker,
utan att veta vad problemen ligger,
att det känns litet snålt det där med..50.00 eller 100.000 på en modern kamera...eller?

Jo, det är ju klart att det är.
Men nu i digitalåldern har vi ju smått vant oss vid att saker inte funkar helt perfekt (vilken dator gör det) förrän uppdatering 6.0, pajar och behöver bytas mot coolare prylar efter ett år eller tre osv. Kvalitet är väl inte så viktigt, att det är coolt är allt som gäller.
Klart att kamera tillverkarna tar med det i sina beräkningar, vi har inte redan byt kameran till någon coolare efter modell 50.000 exponeringar?

Köpte du en bra filmkamera var det en cool kamera efter 2, 5, och 10 år. Så är det inte med en digital burk (en 20D kommer att vara en bra kamera om 10 år också, men löjlig jämfört med annat som finns då).

Vad jag menar är, det är ingen poäng att bygga den bättre, för alla byter dom ändå.

/Magnus
 
homeless clubkid skrev:
helt normalt. högsta synktiden är 1/125 på en 20D. har du en snabbare tid kommer inte ridån att hänga med och delar av bilden kommer bli svart.
/jesper

Nej, synktiden är 1/250 på en 20D och inget annat. Precis som Jesper E. skriver så kan det behövas lite längre tider med studioblixtar men det har fungerat hur bra som helst tidigare. Med samma studioblixtar. Så något vaj är det...
 
Tyvärr Jesper, det verkar som om din slutare börjat lägga av. Om vissa delar av bilden blir mörk så är det ett tecken på att slutaren inte riktigt orkar med.
Ett slutarbyte går loss på ca 2-3000SEK.
Mvh Mattias
 
Re: Re: Re: Trött slutare på 20D?

Erik Schalin skrev:
Varför?
Det är ju BÅDE mekanik & elektronik.
Det som brukar bli dåligt först på gamla slutare är timingen. Det är ju enormt känsliga finmekaniska kreationer. Med elektroniskt reglerad timing blir det problemet väsentligt mindre. Antingen funkar slutaren och går rätt eller så funkar den inte alls.

Och att slippa ifrån en stor del av finmekaniken borde också rimligen minska risken för totalhaveri. Elektronik i sig har ofta väldigt lång livslängd.

Däremot är det väl rimligt att moderna slutare också blir lite känsligare eftersom de i regel har mycket snabbare tider. Det tvingar ju fram klenare konstruktioner och lättare material.
 
jeskata skrev:
Hur funkar den utomhus i normalt ljus då?

Jag kör nästan alltid 20:an med blixt (även utomhus) så jag går sällan över 1/250, men jag har inte märkt något konstigt. Jag får ta ut den och se om den beter sin underligt.

"Skuggan" är så pass lite att det bara syns om man vitar ur en bakgrund. I en mer normal miljö hade jag inte sett det.
 
Min slutare

la av efter c:a 20' exponeringar på min 20d. Ena lamellen "släppte" och hängde snett. Så vad som helst kan hända ;-) Och det finns ingen "garanterad" livslängd på dom iaf. Sa jag att garantin precis hade gått ut? ;-) Jag mifflade lite med hemförsäkringen och fick det ersatt via den, men det kostade annars 3400 kr på Canon RCC i Mölndal. Men då fick jag tillbaka den rengjord och med justerad AF också som bonus.
 
Magnus, körde du samma styrka på blixtarna. Mycket av styrkan beror ju på att utlysningstiden varieras. Och 1/125 är ju generellt sett det vanligt för att studioblixtar ska kunna hänga med fullt ut. Vad säger manuelen till blixtarna. Där borde det stå vad de är gjorda för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.