ANNONS
Annons

Trögt LR CC trots snabb dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Sen ett halvår tillbaka är Sony A7Rii min huvudkamera. Den kör jag alltid på komprimerad RAW vilket ger bildfiler på ca 41 MB. Mitt primära bildbehandlingsprogram är LR och eftersom det LR5 jag hade innan jag köpte kameran inte kunde hantera A7RII-filerna uppgraderade jag till LR CC. Att de större bildfilerna från A7Rii:an skulle ge trögare bildhantering än min 99:a (bildfiler ca 25 MB) hade jag väntat mig, men inte så till den milda grad och efter nu ca ett halvårs användning börjar jag bli rätt irriterad, det går skittrögt, både på den fasta pc:n men speciellt på min laptop. Dessutom verkar det gå trögare och trögare vid varje session. Vid starten är det någorlunda ok men efter tio minuter är det ibland som bilderna knappt laddar upp på skärmen och klickar jag in fullskärm kan det dröja typ en minut innan bilden visas skarp

Ändå har jag datorer med ganska bra kapacitet. Den fasta pc:n fick Inet plocka ihop och har en Intel Core i7-4790K processor försedd med 32 GB minne och jag använder 64 bitars W7. Datorn har 2 st 4 TB-vanliga hårddiskar och en 250 GB SSD där program och en del annat ligger. SSD är dock ganska full, ca 18 GB kvar av de 250, alltså lite under 10 %

Laptopen är en MBP (15" Retina från 2013), också med en Intel Core i7 processor på 2,3 GHz men har hälften så stort minne, 16 GB DDR 1600 och 500 GB SSD för lagring. Här har jag nästan 20 % tillgängligt, ca 90 av de 500 GB. Operativspråk är OS X Yousemite

En fundering jag har är om jag har andra program som ligger och drar kapacitet. På pc:n kan jag se att förutom LR som tar ca 2,7 GB privat arbetsminne hittar jag Adobe Desktop Service och jobbar med Creative Cloud som när jag nyss tittade ökade från typ noll till 1 GB

Laptopen vet jag inte hur jag gör för att kolla vad den ev sysslar med mer än LR när jag jobbar

Tacksam för hjälp!

Du har en själsfrände i Tony Northrup... Han har väl för övrigt en likadan kamera (bland flera andra), har jag för mig. Det är en lista på saker, men den första är precis det du klagar på.

https://www.youtube.com/watch?v=gCbzgKleBpM

En härlig blandning av allt ifrån berättigad kritik, felaktigheter och självgodhet. :)

Till TS, Lightroom är känt för att vara rätt så segt. Det finns lite inställningar som kan hjälpa till, t ex storleken för camera raw cachen.

Att du har så lite ledigt utrymme på C-diskarna är inte optimalt, försök att rensa där.

Testa att kryssa ur "använd grafikprocessor" under inställningar --> prestanda. Det tar tid för processorn att skicka data till GPU:n, vilket resulterar i långsammare laddningstider.

Och kolla gärna igenom nedan artikelserie om prestanda - inställningar och myter om Lightroom.
Nyttig information med massa råd om vilka inställningar som optimerar prestanda, från en som vet.

https://www.lightroomqueen.com/lightroom-performance-complete-series-optimizing-lightrooms-speed/

Berätta gärna hur det går för dig!

Thommy

Ssd

Har du plats i dator och plånbok så skaffa en SSD till och lägg cachen på den. Det har jag, och jag har aldrig märkt av några hastighetsproblem! Visserligen blir mina RAW-filer lite mindre men å andra sidan så öppnar jag kanske 10-12 st samtidigt ibland utan problem! I övrigt stämmer specen på datorn ganska väl. Jag kör iofs Win10 pro, men det ska väl spela mindre roll? Plus att jag bara använder LR till att importer och katalogisera, redigeringen gör jag i PS!

Stäng av Hyper threading och klocka upp processorn lite på den stationära och kolla om den blir en aning rappare.

Jag upplever att efter uppgradering till lr 6 (som skulle göra allt så mycket snabbare med 64-bitar, gpu-användning och så) har det blivit precis tvärt om. Det verkar som programmet bit för bit käkar upp hela datorns resurser för att till slut frysa allt med en massa "bezel-skyltar" som blinkar så man får stänga av lr och börja om.

Har du plats i dator och plånbok så skaffa en SSD till och lägg cachen på den. Det har jag, och jag har aldrig märkt av några hastighetsproblem! Visserligen blir mina RAW-filer lite mindre men å andra sidan så öppnar jag kanske 10-12 st samtidigt ibland utan problem! I övrigt stämmer specen på datorn ganska väl. Jag kör iofs Win10 pro, men det ska väl spela mindre roll? Plus att jag bara använder LR till att importer och katalogisera, redigeringen gör jag i PS!

Har nog mindre datorkomp än vad det låter i frågan Om det finns plats för en ssd till ska jag kolla, vet inte på rak hand. Det där med cache vet jag inte ens vad det är?

Laptopen vet jag inte hur jag gör för att kolla vad den ev sysslar med mer än LR när jag jobbar
Starta "Activity Monitor" (det heter nog något med "Aktivitet" på svenska) och titta på fliken "Memory". Nere till vänster på den sidan finns en ruta som heter "MEMORY PRESSURE". Om den visar grönt så har du inte för lite minne, åtminstone.

Under fliken "CPU" kan du se en del statistik om CPU-användning. CPU-belastning och hur den är fördelad mellan systemet och körande progran.

Klicka på kolumnen "% CPU" (och eventuellt klicka en gång till så att "pilen" bredvid "CPU" pekar neråt, så att processerna är sorterade från mest belastande till minst belastande).

Låt Activity Monitor köra medan du arbetar i LR så att du kan hålla koll på hur minnes- och CPU-användning utvecklas.

(Jag vet inte vad allt som jag har nämnt heter i ett svenskspråkigt system, men det bör nog inte vara alltför svårt att gissa rätt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar