Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trög Bridge. Var finns "central cache"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Hej!

Har CS6 och Mac OSX 10.6.8. 4GB arbetsminne. Drygt halva hårddisken ledig.

Systemet har tidigare funkat utmärkt - perfekt med CS4 - men nu går Bridge allt trögare.

Problem 1: Då jag tar upp en bild från raw-konverteraren till Photoshop och gör om till jpg-bild så syns nedladdningen inte i Bridge förrän datorn startat om.

Problem 2: Då Bridge startas dyker det upp en skylt "Bridge encountered a problem and is unable to read the cache. Please try purging the central cache in Cache Preferences to correct the situation". Jag har letat i Bridge/Tools och Adobe Bridge CS6 (bredvid mac-äpplet)/Preferences/cache och tryckt på alla "purge" utan effekt.

Var hittar man "the central cache in Cache Preferences"? Tips på inställningar som lindrar problemen?

Har du testat att helt enkelt googla
"Please try purging the central cache in Cache Preferences to correct the situation" ?

Har själv ingen aning då jag använder bridge löjligt lite. Man brukar ju sällan vara ensam om problem som dyker upp och ibland kan google lösa problemen åt en.

Verkar funka!

Hej Erland!

Testade länkens svar nr 6 av Omke Oudeman. Det var noga beskrivet steg för steg, precis vad jag behövde. Jag skrev ut åtgärdslistan på papper och hittade faktiskt alla sju punkterna i datorn. Har sparat åtgärdslistan!

(Jag har Mac OSX 10.6.8, tror att 10.7 och framåt gömmer en del av detta.)

Åtgärderna innebar att Bridge startades om på ny kula. Jag fick ställa in interface mm på nytt. (Måste gå igenom och dubbelkolla detta igen)

Men det verkar funka! Datorn går tystare (slipper jobba mot hårddisken) och Bridge är snabbt igen.

Tack för bra tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar