ANNONS
Annons

Trög autofokus...=(

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Bara undrar...har en minolta 500sis och ett sigma 28-105/2.8-4.0 och tycker autofokusen är väl "korkad" och ofta väldigt "trött"...är det kameran eller objektivet eller möjligen båda delarna som är anledningen?

Eller Batteriet ? ;)

Nä skämt åsido vet jag att sigma har haft lite problem med de nyare kamerorna, i varje fall eos-serien. Det gäller de elektriska kontakterna. Vet ej hur det är på minoltan. Har det kommit nu eller ??
Annars får du nog definera trött och korkad...

Jagar den fokus ?
Långsam fokusering ?

Trött så tillvida att det tar tid för den att fokusera (givetvis) och korkad ...så fort det blir en aning mörkt tex eller i motljussituationer osv..så hittar den inte rätt utan jobbar fram och tillbaka men får ingen låsning...mycket irriterande när man har "bråttom" att trycka av....har blivit så att jag mer eller mindre alltid kör manuell fokus...sör säkerhets skull...angående när det har uppstått så är det nog så att det växt på mig i takt med att jag ställer högre krav på grejorna...möjligen är det också så att jag har förändrat mina motiv...vad jag försöker säga är att den nog alltid varit så här men att jag inte har reagerat från början då det tex inte är några problem vid naturfoto utomhus i gott ljus osv...

Det är ändå ett ljusstarkt zoom du har, så ljuset borde inte ge dig några problem. Jag vet inte hur långt ner AFen fungerar tillfredsställande på 500an. Men det kan ju vara ett problem när det blir för mörkt. Det är ju ändå kameran det hänger på när den ska fokussera. Däremot hastigheten är ju beroende på gluggen. Kanske dax att byta upp sig till en 800 eller så, om dina krav har ökat. Klart är ju att 500sis:en ska ha snabb AF. Men det är en fråga om hur långt ner den klarar att arbeta också.

Har du filter på objektivet typ soft-, grå (ND)- eller polfilter mfl, en del kan störa AF, fönster kan ge problem.
Om inget hjälper köp nya batterier och gör rent alla kontakter mellan objektiv och kamera.
Kolla om du har en massa "konstiga" inställningar, program mm som styr AF funktionen.

Lycka till.
Robert

Oki..ja jag har ju förstås ett intensifier-filter på för det mesta...nä det lutar nog som sagt mot en dynax 7 eller 800...=)..om inget annat så kan det ju vara bra att ha en för sv och en för färg..=)...tack för hjällpen iallafall...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar