Annons

Trådutlösare: Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

acrylamid

Aktiv medlem
Hej.
Jag har följt dessa två guider:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=72347&highlight=tr%E5dutl%F6sare+pentax
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=43293&highlight=tr%E5dutl%F6sare+pentax&page=2

Men jag får det inte att funka. Jag fattar inte hur man ska koppla de avskalade kablarna (som nu är två, varav en är vit och den andre är röd och båda med koppartrådar runt sig). Jag har av misstag en gång lyckats ta ett kort, vilket är hela poängen med detta projekt. Hur det gick till vettefasen.

Röd och vit är fokus och slutare, när du sluter dessa mot skärmen så aktiveras funktionen.
Se min snygga skiss, (röd och blå istället för röd och vit, ingen sexuell betydelse).
Har byggt en själv av lite överblivet skrot, fungerar bra.

Bilagor

• plugg.jpg
    plugg.jpg
    9.7 KB · Visningar: 318
Hej

Här har du en lite tydligare bild på inkopplingen.

Det är viktigt att kontakten har rätt form på spetsen (det finns olika).

Den här har jag använt med bra resultat: Elfa 42-702-03.

Jag har provar andra och fått glappkontakt.

Koppla enligt följande (se också bilden):

- Slutning mellan jord och yttre kontakt slutare.
- Slutning mellan jord och mellankontakt fokus.

//Lars

Bilagor

• fjärrkontroll pentax.jpg
    fjärrkontroll pentax.jpg
    19.5 KB · Visningar: 277
Pluggen kan köpas hos Kjell&Company eller Teknikmagasinet, där jag köpte min. Tror den kallas 2,5mm stereo teleplugg.
Mitt tips är att använda en icke återfjädrande knapp till slutaren, perfekt när man kör Bulb med slutartider på flera minuter.
Lycka till med bygget.
/Tobias

Några fler tips:

Det finns vippströmbrytare som är återfjädrande åt ena hållet och ej återfjädrande åt andra, exempelvis Elfa 35-305-57.

Om man använder den för slutaren så har man både momentan och "bulb"-funktion i samma. Alternativt kan man ha en vippströmbrytare och en tryckknapp parallellkopplade för att få samma funktion.

//Lars

Har länge funderat på att göra en riktigt rejäl låda till trådutlösare med en sån där nödstoppsknapp på. Skulle vara kul att se blickarna från andra fotografer när man slår till nödstoppet. :D
Nödstoppen brukar även ha ett låsbart läge som skulle fungera utmärkt till "bulb".

ANNONS