Annons

Trådutlösare canon 10D -stoppa AF

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Funderar på att modifiera min trådutlösare till min 10D. Jag vill nämligen kunna stänga av AF:en utan att behöva stänga av AF:en på objektivet.
Det är en enkel sak att sätta in en strömbrytare på just den tråden som styr AF, men canon har ju den funktionen att inte ta bilden förrän skärpa uppnås. Hur kommer detta att fungera om AF:en är avstängd och att den absolut inte kommer att hitta ngt att fokusera mot (t ex i mörker).
Är det någon som testat detta?
Kan det fungera i servo-läget (där kan bilder tas utan skärpa)?

/Patrik

Den viktigaste frågan är:
Tar kameran en bild trots att objektivet står i AF-mode och kameran ej indikerar skärpa i vald AF-punkt?

Är det ngt du testat eller har möjlighet att testa eller är det ngn annan som vet?

/P

Nu har jag testat.
Med objektivet i AF läge och bilden helt ur fokus så tar den bilden direkt om kameran är inställd på AI-SERVO

I läge ONE-SHOT fokuserar den först.

Jag har visserligen en D60 men antar att funktionen är exakt samma på 10D

Jag byggde min kontakt till trådutlösaren av en stiftlist från elfa. Avståndet på pinnarna i N3 konakten är 2,54mm vilket är samma som alla IC kretsar.
Bara att knipsa av 2ben på stiftlisten och löda dit en kabel och en knapp så är det klart.

Tack Daniel! kommer nog slakta min fjärr ikväll och montera in en strömbrytare och så får man väl köra i servoläget!

mvh
Patrik

Har nu provat med strömbrytare. Det funkar i servoläget endast på första bilden, sedan väljer kameran att automatisk börja fokusera.
Sitter nu med en fjärr med ett hål i;-)
Inget att rekommendera om ngn mer går i samma tankar!

mvh
Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar