Annons

Trådlöst med Nikon F5 och Sb-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Jag skulle vilja köra trådlöst med min F5 och SB-800 och funderar om detta funkar:

1. På min F5a monterar jag en extern blixt (funderar på att köpa en billig enkel just bara för att den ska funka som "trigger" till min Sb-800)

2. Ställer in SB-800 i SU-4 läget

3. Exponerar och låter den på monterade blixten på min F5a starta slavblixten som i datta fall är min SB-800

Funkar detta?

H
Jesper
 
Javisst skall det fungera! Om den lilla blixt du sätter på huset stöder TTL, så att den stänger av när kameran sett tillräckligt mycket ljus, kommer SB-800 att ge dej TTL trådlöst.

Kameran registrerar ju bara blixt-tillskottet i bilden och vet inte vilken blixt det kommer ifrån. Det stänger av blixten när ljuset är lagom.

/AnWi
 
Tack för snabbt svar!

Ska jag bara hitta en blixt som är billig för detta ändamål, några rekomendationer?
 
Jag skulle satsa på en SB-600 eller SB-800. Då har du ju så många fler kombinationsmöjligheter. En TTL-kabel gör ju också att man slipper ha blixten på huset när man inte vill.

I övrigt borde vilken liten Nikon-blixt som helst, som har TTL och finns med i F5ans tabell över kompatibla blixtar, fungera. Det är ju kameran som sköter allt.

Kanske den här t.ex.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=24050

/AnWi
 
AnWi skrev:
Javisst skall det fungera! Om den lilla blixt du sätter på huset stöder TTL, så att den stänger av när kameran sett tillräckligt mycket ljus, kommer SB-800 att ge dej TTL trådlöst.

Kameran registrerar ju bara blixt-tillskottet i bilden och vet inte vilken blixt det kommer ifrån. Det stänger av blixten när ljuset är lagom.

/AnWi

Nja, full TTL lär man ju inte få, SB-800 smackar väl på med inställd styrka då den ej vet när den ska sluta?
 
Trracer skrev:
Nja, full TTL lär man ju inte få, SB-800 smackar väl på med inställd styrka då den ej vet när den ska sluta?

Nej du kan ställa in SB-800 så den börjar när en annan blixt slår på och slutar när den andra stänger av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.