Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trådlöst blixt system med canon EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.L

Aktiv medlem
funderar på att ´göra så att jag kan köra 2 canon 430 EX bilxtar trådlöst.

har kollat lite på Canon ST-E2 Speedlite-sändare och Elinchrom Skyport Universal Radiosynkset.

vad är skillnaden mellan dom och om jag har canon ST-E2 behöver man inte göra manuella exponeringar då??

nån som har nån av dessa och har egna erfarenheter?

Jag använder ju hellre en 580 EX II som master, än att köpa en ST-E2. Blixten gör allt som ST-E2 kan göra, men kan dessutom blixtra också, om det behövs. Dessutom har du ju tydligen två extra blixtar. Då har du möjligheten att köra grupp A på kameran (det är alltid så), en extra huvudblixt som grupp B och den andra som hjälpblixt C, om du vill kunna justera varje blixt för sig. ST-E2 klarar bara A och B, alltså två blixtar som ska belysa motivet, är det tänkt.

Canons system har stöd för E-TTL, så det fungerar lika automatiskt som annars. Ja, åtminstone nästan, för du måste ju placera ut de andra blixtarna också, förstås.

Radio har fördelen att fungera mycket bättre utomhus eller där annars ljuset från mastern inte når slavarna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto