Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlösa blixtar, radio?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Är alla trådlösa blixtsystem (canon nikon KM/Sony olympus) styrda av ljus? Eller är det nån som använder radio?

Jag tycker min blix (minolta) funkar rätt bra inomhus, men ute på dagen är det värre, särskilt om man t.ex. vill rikta blixten in i ett paraply, då skymmer ju paraplyet ljuset från blixten på kameran. Kabel skulle förstås fungera men vore inte radio smidigare?

Jag har länge funderat på om det skulle vara möjligt att bygga nåt sorts radio-länk för att ersätta kabeln, men så kom jag på en ny sak, en radio baserad blixt-ljusförlängare.

På kameran skulle man alltså ha en radiosändare där bärvågen moduleras av en foto-cell som känner av ljuset från kamerans blixt.
På blixten sätter man en radio-mottagare med en stark lysdiod riktad mot blixtens inbygda fotocell. Lysdioden kommer att blinka i takt med kamerans styr-blixtar.
Det blir alltså envägs-komunikation, återkopplingen för TTL-mätningen går ju via det vanliga blixtljuset.

Vad tror ni, skulle det fungera? Jag tänker mig ett snabbt analogt system utan nån slö digital signal omvandling.


//David



Det skulle funka lite som morsekod, nån som vet hur snabbt man kan sända morse?

Minoltas trådlösa blixtar stöder HSS, snabb sync alltså, gör Canons och Nikons system det också?
 
Senast ändrad:
varför inte köpa färdiga Sändare/mottagare, finns för vanliga blixtar åxå!!!
Kostar en 5hundring ca
// Christer
 
Vilken blixt har du?? Själv kör jag alltid manuella inställningar på blixten och manuellt på huset precis som man gör i studio, jag kör själva med sony/minoltablixtar en gammal 5200i och en ny HVL-F56AM och det går utmärkt att köra manuellt med dom. Fast du får kanske investera i en blixtljusmätare men jag lovar att det är skitroligt att ha full koll och kunna lägga olika styrkor på blixtarna!!!
 
3600HSD, har även en 2500D fast den går ju inte att använda trådlöst. ingen av blixtarna går att reglera manuelt. Tänkte försöka få tag i en till 3600HSD.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.