Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlösa blixtar med A850

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ni som har en A850, hur gör ni när ni vill utlösa blixter trådlöst? Har läst någonstans på forumet att man kunde använda sig av HVL-F20AM, men på Sonys hemsida står det att det funkar endast för A900.
Detta säger de om A850:
Trådlöst blixtläge - JA (enbart med tillbehörskabel)
Vad menas egentligen?

Förstår jag rätt, så är nästa varianten en radiosändare och mottagare för trådlös blixtstyrning, exempelvis YongNuo CTR-301P.
Fungerar alla sändare med alla kameror?

Är rätt dålig på det här med blixtar och skulle behöva en god råd! Tacksam för all information!

När det gäller styrning av blixt ska A900 och A850 fungera lika. I den instruktionsbok till A850 som jag har beskrivs hur man fjärrstyr andra blixtar med en HVL-F58AM, men det är exakt samma text som i instruktionsboken till A900. Att HVL-F20AM inte finns med beror på att det är en ny blixt.

Jag har ingen A850 att testa med, men min A900 + HVL-F20AM klarar att styra en HVL-F58AM och två Minolta 5600HS(D) (HVL-F56AM) utan problem.

Tack, Göran, det känns bättre nu :) Det jag tidigare skrev om A850 står på Sonys hemsida (att det är tillbehörskabeln som gäller) och på samma sida står det att HVL-F20AM funkar för A900. Men om det står samma sak för bägge kameror i dina instruktionsböcker, så borde det väl vara så. Då får jag väl inhandla en HVL-F20AM snart!

Kan någon möjligtvis rekommendera en radiosändare som passar till Sony kameror och blixtar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar