niklas_b
Aktiv medlem
För att inte blir mer OT i denna tråd Nikon D10 FF startar jag en ny tråd i stället:
Nu provade jag ovanstående, ställa den inbyggda blixten i commander-läge och valde -- (dvs avstängd(?) men fick reflexer från blixten på motivet. En bild i spegeln visade att den inbyggda blixten inte alls är avstängd i exponeringsögonblicket. Vad gör jag fel? Tacksam för förslag!niklas_b skrev:
Jo, men det jag avsåg är att interna blixten avger synligt ljus när den ska fjärrstyra, ljus som påverkar motivet -> ofta störande. Jag vet att man antingen kan köpa en epa-moj att sätta på blixten för att minska/sprida ljuset eller en ren IR-moj, men jag vill ju hellre ha det i kameran.
Timour Fastovski (timofej) skrev:
Som tur finns det du vill ha inbyggt i kameran. I samband med att du sätter upp fjärrstyrning på den inbyggda blixten kan du välja hur mycket ljus den ska ange. Allt från TTL genom 1/1, 1/2 osv till 1/128 och helt avstängd.
niklas_b skrev:
Det var trevlig nyhet! Jag kan ju ställa blixten i commander-läge och sedan välja M eller -- i stället för TTL!! Det måste jag prova, stort tack för tipset!