Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös TTL med D200 och SB800 - stänga av kamerans blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklas_b

Aktiv medlem
För att inte blir mer OT i denna tråd Nikon D10 FF startar jag en ny tråd i stället:
niklas_b skrev:
Jo, men det jag avsåg är att interna blixten avger synligt ljus när den ska fjärrstyra, ljus som påverkar motivet -> ofta störande. Jag vet att man antingen kan köpa en epa-moj att sätta på blixten för att minska/sprida ljuset eller en ren IR-moj, men jag vill ju hellre ha det i kameran.
Timour Fastovski (timofej) skrev:
Som tur finns det du vill ha inbyggt i kameran. I samband med att du sätter upp fjärrstyrning på den inbyggda blixten kan du välja hur mycket ljus den ska ange. Allt från TTL genom 1/1, 1/2 osv till 1/128 och helt avstängd.
niklas_b skrev:
Det var trevlig nyhet! Jag kan ju ställa blixten i commander-läge och sedan välja M eller -- i stället för TTL!! Det måste jag prova, stort tack för tipset!
Nu provade jag ovanstående, ställa den inbyggda blixten i commander-läge och valde -- (dvs avstängd(?) men fick reflexer från blixten på motivet. En bild i spegeln visade att den inbyggda blixten inte alls är avstängd i exponeringsögonblicket. Vad gör jag fel? Tacksam för förslag!

Bilagor

• dsc_4278.jpg
    dsc_4278.jpg
    17.5 KB · Visningar: 524
Nu kommer en kanske dum fråga, men jag vet att jag åkt dit på den flera gånger. Är du säker på att den är avstängd? Det är mycket viktigt att man väljer "Enter" på D200:an för att inställningarna i Commanderläge ska "ta". Jag vet inte hur många gånger jag själv har gjort ändringar i menyn men glömt rycka "Enter". Antingen bara gått tillbaka i menyn, eller exponerat. Då blir det "undo" på de nya inställningarna, och de gamla ligger kvar.

/Thomas

Det var en bra fråga (för det händer mig också), så jag tog en ny bild och kollade att inställningarna var samma både före och efter - och resultatet blev tyvärr (igen) det ovan visade.

Det går tyvärr inte att stänga av blixten hel när man kör commander, detta för att blixten på kameran måste tala om för den fjärrstyrda när den väl ska fyra av. Denna blixt brukar oftast vara så svag att den inte ger några skuggor i den färdiga bilden. Störs du ändå av den så haqr du två alternativ: skärma av blixten med något (tex en bit alu-folie, studsa mot blixten då) eller med ett IR-filter. Har du en bit framkallad film (totalt överexponerad neg-film eller oexponerad framkallad dia-film) kan du tillverka detta själv, annars säljer nikon en litet IR-filter för den ringa summan av typ 95:-

Edit: 85:- var det visst, iaf från cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR

Senast ändrad:
Tack för svaren, det var ju synd. Jag såg det när jag plåtade blanka ytor, den inbyggda blixten gav störande reflexer.
Jag får prova med lite filtersubstitut jag hittar hemma och sedan blir det nog det länkade filtret.

Ytterligare ett alternativ är att köpa Nikons SU-800 enhet som är till för att just styra remoteflashar men använder IR-signaler (tror jag).

http://www.kenrockwell.com/nikon/su800.htm

En annan fråga i samma ämne. Om man har två SB-800:eek:r, kan man använda den ena ansluten till kameran och använda den för styrning av den andra remote? Jag har inte lyckats med detta på min D200 utan behöver köra den inbyggda blixten för att styra SB-800:eek:rna, varav jag då måste hålla den ena bredvid kameran...

/Thomas

twinx skrev:

En annan fråga i samma ämne. Om man har två SB-800:eek:r, kan man använda den ena ansluten till kameran och använda den för styrning av den andra remote? Jag har inte lyckats med detta på min D200 utan behöver köra den inbyggda blixten för att styra SB-800:eek:rna, varav jag då måste hålla den ena bredvid kameran...

/Thomas

Om jag inte minns fel:

Sätt SB-800 #1 i Master-läge, i Custom-menyn. Sätt Sb-800 #2 i Remote-läge, i Custom-menyn. Se till att båda är i samma grupp och pratar på samma kanal. Om du inte vill att Sb-800 #1 smäller av, sätter du den i commander mode, SU-4-läge tror jag det heter.

Allt detta finns beskrivet i manualen.

twinx skrev:
Ytterligare ett alternativ är att köpa Nikons SU-800 enhet som är till för att just styra remoteflashar men använder IR-signaler (tror jag).

http://www.kenrockwell.com/nikon/su800.htm

/Thomas

Istället för att SB-800 står i t.ex. remote eller TTL läge så ändrar du den till commander läge - då styr du den andra blixten blixten ovanpå.

Hälsningar

Adam

Andreas och Adam. Jag tror ni får vara mer specifika på vad som ska ställas i kameran och vad som ska ställas i blixtarna, jag får inte riktigt ihop det. Jag skulle vilja ställa kameran i commander-läge och använda två blixtar varav en helst ska sitta på kameran...

SB-800:an har bara remote-inställningarna
- Off
- Master
- Master (RPT)
- Remote
- SU-4

Fast det är klart, jag kan ju alltid dyka ner i manualen själv. Tänkte bara att ni hade svar på rak arm...

/Thomas

twinx skrev:
Andreas och Adam. Jag tror ni får vara mer specifika på vad som ska ställas i kameran och vad som ska ställas i blixtarna, jag får inte riktigt ihop det. Jag skulle vilja ställa kameran i commander-läge och använda två blixtar varav en helst ska sitta på kameran...

SB-800:an har bara remote-inställningarna
- Off
- Master
- Master (RPT)
- Remote
- SU-4

Fast det är klart, jag kan ju alltid dyka ner i manualen själv. Tänkte bara att ni hade svar på rak arm...

/Thomas

Blixten du sätter på kameran skall stå i Masterläge. Den fjärrstyrda skall stå i remote läge, Kameran skall ställas in i Commanderläge

Stort tack Tommy, har behövt det några gånger men då inte hunnit kolla/test hur det fungerat.

Ytterligare en fråga när vi ändå är inne på ämnet. Vilken inställning för styrka på blixtarna är det som gäller när man kör i Commanderläge på D200? Det man ställer in i kameran eller det som man ställer i blixten? Eller blir det någon sorts kombination?

/Thomas

twinx skrev:
Stort tack Tommy, har behövt det några gånger men då inte hunnit kolla/test hur det fungerat.

Ytterligare en fråga när vi ändå är inne på ämnet. Vilken inställning för styrka på blixtarna är det som gäller när man kör i Commanderläge på D200? Det man ställer in i kameran eller det som man ställer i blixten? Eller blir det någon sorts kombination?

/Thomas

Försök styra allt genom kameran +/- flash value.

Cronholm skrev:
Försök styra allt genom kameran +/- flash value.

Det är ytterligare ett sätt... Men då är det bara ett värde man sätter/ändrar. De gånger jag använder commanderläget är när jag har olika grupper och styr dem olika.

Men ibland är det helt enkelt för bökigt att gå via menyerna till kommanderläget för att styra de olika grupperna. Ibland är det snabbare att helt enkelt ändra på blixtarna direkt.

Men det vore bra att veta hur de här tre olika sätten att ändra blixtexponeringen på påverkar varandra.

/Thomas

twinx skrev:
Det är ytterligare ett sätt... Men då är det bara ett värde man sätter/ändrar. De gånger jag använder commanderläget är när jag har olika grupper och styr dem olika.

Men ibland är det helt enkelt för bökigt att gå via menyerna till kommanderläget för att styra de olika grupperna. Ibland är det snabbare att helt enkelt ändra på blixtarna direkt.

Men det vore bra att veta hur de här tre olika sätten att ändra blixtexponeringen på påverkar varandra.

/Thomas

Har inte funderat på hur de samspelar men kan misstänka att de adderar till varandra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar