Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trådlös styrning av vanliga externa blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel.engstrom

Avslutat medlemskap
Tjenare!
Jag har sökt och läst massor nu men blir inte riktigt klok. Jag har precis bytt från KM till Canon. Till mitt gamla system hade jag trådlösa blixtar som jag kunde ta med mig för att få till lite roligare ljus vart som helst. Detta vill jag kunna göra med min nya utrustning också. Jag har läst om blixtar till Canon som man kan slavstyra. Speciellt någon Sigma variant??? Någon som vet hur det funkar och vilka blixtar som kan kombineras osv...

Jag tänker då på små exerna blixtar. Inte studiovarianter.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Axel
 
Ok, ser bra. ut. Men hur funkar det? måste jag ha en sådan blixt på kamrean samtidigt som jag synkar med t ex två andra trådlösa blixtar i samma system? hur långt"når" trådlösheten?
 
Canons 550EX och 580EX kan användas för att fjärrstyra 420EX, 430EX, 550EX eller 580EX. Du kan även använda en Canon ST-E2 sändare för att fjärrstyra. Enkelt och smidigt, det enda är väl att Canonblixtarna är lite dyra.

Själv kör jag en 580 som master och en 550 som slav. Funkar kanonbra, och är rätt enkelt då alla inställningar ställs in på masterblixten (även för slaven).

Det här tycker jag är en bra artikel om detta:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#wireless
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.