Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös styrning av blixt med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej. Jag blir inte klok på hur jag ska få den trådlösa styrningen av min Sigma EF-500DG Super att fungera. HAr lagt in 1.10 men det är bara lillblixten som slår trots att jag satt in blixtmenyn på trådlös...

Någon som kan ge mig en instruktion?

MVH // Johan

Den trådlösa styrningen av Sigmablixten sker genom att den detekterar den inbyggda blixten,så du måste använda dig av den med!
Tänk på att Sigman även löser ut av för-blixten! (om nu K10D har det!)

Det är än så länge bara Pentax egna blixtar (AF330FGZ och AF540FGZ, eventuellt nya AF220FG) som fungerar med den trådlösa blixtstyrningen i K10D.

Sigma har ej aviserat en uppgradering av sin elektronik, men det är troligt att en sådan kommer i en snar framtid. Dessa uppdateringar brukar ske kostnadsfritt.

Under tiden så kan du använda din Sigma som en "dum slav", dvs så att den går igång när K10D avfyrar den vanliga blixten. Då ställer du K10D på vanlig blixt, ej trådlös.

När Sigman är en "dum slav" så kan den ej utväxla information mellan kameran och blixten. Utan den reagerar på blixtljuset från k10D och avfyrar, men vill du ha kontroll över blixten så får du styra den manuellt.

Hälsar
R

raskolnikov skrev:
hur uppdaterar man en blixt? Verkar skumt...
Svainigt dåligt att den inte fungerar med sigman...

När Pentax lanserade K100D så fungerade Sigma EF500DG Super ej med den, så vad Sigma gjorde var att de gjorde om styrelektroniken i sin blixt som de sedan erbjöd i ett litet chip till alla som hade köpt en 500 DG Super. Man skickade in sin blixt till Sigma och Sigma bytte ut det gamla chippet mot det nya och sen fick man tillbaka en blixt som fungerade. Alla EF500DG Super som tillverkas nu har givetvis det nya chippet installerat från början.

Nu väntar vi på att Sigma ska göra en ny uppdatering som gör att deras blixt fungerar även på K10D.

Det är ju knappast Pentax fel att Sigmas blixtar ej fungerar på de nyaste Pentax kamerorna rakt av, för Pentax egna blixtar fungerar ju... Pentax garanterar inte att tillbehör från tredjepartstillverkare fungerar.

Hälsar
R

Hej, jag går i köptankar på en K10D, och har ovan nämda blixt, (inköpt i november förra året).
Nu tänkte jag kolla om någon vet om det hänt något på sigma-fronten, har de släppt någon ny firmware och i så fall vart skickar jag min blixt, som för övrigt är köpt i usa,hoppas att det inte ställer till problem.
Kan man förresten få fram vilken firmwareversion man har på displayen på något sätt ?

Dum fråga, finns det någon annan begränsning om man anväder 500:an med en K10 jämfört med tidigare digitala taxar ?

Ytterligare en fråga, egentligen i fel tråd men jag frågar ändå, jag har den del manuella gluggar och har lästa att de fungerar med lite blandat resultat på K10:an. Är detta ett hårdvaruproblem eller kommer det att kunna rättas till med en framtida firmwareuppgradering ?

/Tobias

Kontakta Focus Trading, de är generalagenter för Sigma i Sverige. De kan byta ut elektroniken i blixten. Dock finns det, mig veterligen, inget sätt att se vilken elektronik man har i sin existerande blixt. Det är inte firmware som byts ut, alltså ny mjukvara som laddas in, som man gör med kameror, utan det är styrchippet som byts ut helt och hållet. till ett nytt.
www.focustrading.se

Det finns ingen lösning för problemet med objektiv som saknar elektriska kontakter för bländare än, det finns olika teorier om vad felet beror på och det tycks dessutom variera mellan olika objektiv, så hur det ska fixas vete enbart gudarna.

Hälsar
R

Tack för det snabba svaret, jag får grubbla ett tag till innan jag bestämmer mig, vill ju gärna ha en K10 men om det gör min manuella gluggar mer eller mindre ohanterliga så är det ju trist.

Det är inget problem med manuella objektiv med A läge på bländarringen, för de har elektriska kontakter. Alltså A serien från 1982 och framåt. Problemen finns med M och K serien (från 1976 och framåt), för de saknar elektrisk kontakt för bländarinformation.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar