Annons

Trådlös sändare/mottagare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ottosboyen

Medlem
Hej allihopa, har försökt läsa mig runt med jag blir bara frustrerad.

Först, jag har en canon eos500d och en speedlite 430ex blixt.

Har försökt få blixten att fungera som slavblixt men det verkar inte fungera utan sändare vad jag kan lista ut.

Min fråga är: Vad ska jag köpa för tillbehör för att kunna lösa ut blixten, utan att ha den fastsatt på kameran. Dvs. jag vill ha den på ett stativ bredvid,

Räcker det med en "wireless flash trigger" eller ska man ha någon form av mottagare också ?

Vill gärna ha tips på hur man får igång allt sen också, dvs hur man kopplar in det hela.
 
Radiosändare

Jag har en Skyport Universal radiosynkset, sändare och mottagare.
Sändaren i blixtskon, och mottagaren på stativ med blixten.
Det fungerar utmärkt genom väggar... , då det inte är IR utan radio.
IRsändare kan jag inte rekommendera... har mycket dålig erfarenhet av de billiga för 250 kronor.
Cyberphoto har Skyport Radiosynkset ex.
 
Canon har en IR-sändare som heter ST-E2. Vad jag förstår får man full automatik på blixten med den (jag är inte 100% säker). Den är lite dyr (ca 2200kr). Canons större blixtar har inbyggd mottagare för denna. Jag tror det fungerar med din modell men du bör dubbelkolla. Det går även att använda en 580EX blixt som sändare. Hur det är med de mindre modellerna vet jag inte.

Behöver du inte automatiken går det bra med någon billig radiotrigger. Då behöver du både sändare och mottagare.

Det finns även kablar som stöder automatik.

Lars Hedin
 
Jag har verkligen testat många och den bästa jag har fått tag på är Photix Atlas...
 
De senaste cactusarna (v5) skall vara väldigt bra, (tydligen jämförbara med pocketwizard plus) och kostar bara 8-900kr för två.

annars kan jag rekommendera pocketwizard flex och mini går att köpa en av varje för knappt 4000 totalt. Fördelen med dem är att de fungerar med HSS och full TTL.

har du begränsad plånbok så skulle jag föreslå cactusarna. finns på kaffebrus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.