Annons

Trådlös Minolta 5600HSD, problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har tre 5600HSD som jag tänkte köra trådlösa och styrda av en Sony 43AM på en A7R. Det var inga problem att tala om för 34AM att vara Control. inte heller för två av Minoltablixtarna att vara remote på kanal 1. Men den tredje vill inte vara med i leken. Hur jag än gör, till och med läser (och följer) manualen så vill den inte anamma någon kanal. Jag kan trycka på Select-knappen och få fram WL och därefter använda + och - för att få fram CH 1, CH 2 ...CH 4. Men så fort jag försöker göra något därefter så Får jag bara WL och inget mer.

Jag har försökt med nollställning genom att hålla inne + och - i tre sekunder men det hjälper inte. Missar jag något eller har den lilla rackaren gett upp? I så fall är det bara just trådlösfunktionen som gett upp för i övrigt fungerar allt normalt.
 
Jag kan svara själv!

Det är inget fel på blixten. Den fungerar utmärkt, även som trådlös Remote på kanal 1 osv. Felet har jag nu hittat. Det var hållaren till blixten som saknade den lilla urgröpningen på ena spåret vilket gör att en mikrobrytare i blixtskon trycks in och då tror blixten att den sitter på en kamera och då kan den inte vara Remote, möjligen Control.

De andra blixtarna sitter på Minolta original stativfot och har då den lilla urgröpningen i ena spåret vilket gör att blixten förstår att den inte sitter på en kamera. Denna funktion har tillverkaren av aktuell blixthållare till en bouncer inte förstått och tyckt att det var onödigt besvär att fräsa ur en lite urgröpning i ena spåret. Men att jag inte kom på det förrän nu! Jag som till och med skrivit om detta i något annat sammanhang, dock inte just om trådlöst. Jag borde ha upptäckt detta mycket tidigare! ¤#&*#@@##~¤!

Nu skall jag bara modifiera bouncerfästet en aning så är allt frid och fröjd! Så kan det gå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.