Annons

Trådlös highspeed mellan 580II/430II

Produkter
(logga in för att koppla)

Elixx

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att lira highspeed med Canons innbyggda trådlösa styrning från 580ex II till 2 st. 430ex II?

Ville pröva på att fota droppar och laborerade lite igår. Tycker bilderna blir lite oskarpa. Bilden är tagen med 3 blixtar och slutartiden en 200, bländare 22, iso 100. Kamera är 5d mark II och gluggen heter EF 100 f/2.8 L IS USM. Annars vad är billigaste highspeed offlash lösningen?

Prövat att köra med enbart 580II på kameran och byggt ett hus av vita pappväggar runt karet jag fotar i. Dock ger det inte den mängd ljus jag vill ha.

Gravity by Refulgeō, on Flickr

Senast ändrad:
Jag gör med kabel när jag vill ha HSS OCF. Tror detta är den billigaste lösningen och att det finns kablar som kan "stackas" för flera blixtar.

Tänk dock på att HSS begränsar outputstyrkan och kanske inte ger den styrka du vill ha ändå.

Mvh, Anton.

Antar att jag får köpa kablar då, skadar säkert inte att ha dem iallafall.

Antar att du kanske har rätt i att jag får lägre outpoot men 3 blixtar är väl bättre än vad 1 är i HSS? Eller förstår jag mig inte på blixtar? Har det att göra med att sensorn, inte hinner få in lika mycket ljus, vid kortare slutartid än vad man behöver, för att skapa en skarp detaljerad bild?

Ursäkta kanske korkade frågor men jag är ganska färsk med blixtar.

mvh /Stefan

Det beror på. Blixtens styrka styrs av brinntiden. Dvs. synkar du på 1/4000 så kan blixten inte brinna mer än 1/4000 vilket ger väldigt lite kraft. Var gränsen går för 3 vs. 1 blixt vet jag inte.

Dessa triggers klarar HSS och ETTL-II till hyfsat pris.

Highspeedsync är inte riktigt vad man tror.

Slutaren i kameran består av två ridåer. Först öppnar den ena genom att röra sig vertikalt. Allteftersom den rör sig blir det större hål som ljuset kan komma igenom. När första ridån har hunnit öppna helt så är slutaren helt öppen. I det här läget slår man blixten (synk på första ridån). Beroende på slutartid är nu slutaren öppen en viss tid, därefter börjar andra ridån att stänga till slutaren (innan den börja stänga kan man ha synk på andra ridån om man vill).

Men...

Det går inte att få ridåerna att rör sig hur fort som helst.
Typiskt kanske det tar 1/250dels sekund att öppna första ridån helt. Om man nu vill ha exponeringstid 1/250 sekund så måste andra ridån börja stänga exakt samtidigt som första ridån precis hunnit öppna. Det finns ingen som helst tid för någon blixt att slå. En typisk Kamerablixt behöver sådär 1/600dels sekund för att ge ifrån sig full effekt.

Så den kortaste exponeringstiden som kameran klarar att öppna första ridån, låta slutaren stå öppen minst 1/600dels sekund och sedan stänga andra ridån är kamerans synktid.

Bättre kameror idag synkar på 1/250 sek, det betyder att de måste öppna första ridån på typ 1/320 sekund, låta den vara öppen 1/600 sekund och sedan stänga andra ridån.

Om man väljer en exponeringstid som är snabbare än maxsynk säg 1/500 sekund så kommer andra ridån ha hunnit stänga nästan halvägs innan första ridån öppnat helt. Din bild blir alltså svart där ändra ridån skuggar filmen/sensorn.

Om du väljer 1/4000del sekund så är det en 2mm springa som rör sig framför sensorn. Varje del av sensorn får 1/4000sek exponering, (men inte samma fyratusendel), själva exponeringshändelsen tar fortfarande 1/320sec.

Vad higspeedsynk gör är att den tvingar blixten att ta mycket längre tid på sig att avge effekten. Blixten fungerar ungefär som ett fastljus som är tänt under hela exponeringshändelsen. Detta görs genom att man pulsar ut ut effekten i många mindre portioner under en längre tid. Detta görs med ganska stor förlust i ljusmängd jämfört med att låta blixten slå i bara en puls.

Ännu värre är att ljuset dessutom till största del kommer att hamna på slutarridåerna. Kör du 1/4000del så blir det kanske kvar 1/32 av effekten på din blixt.

Vad man brukar göra är istället att köra kamerablixten på låg effekt (du får kolla i manualen) men 1/8 effekt kanske ger dig en brinntid på 1/4000 sekund och då har du fortfarande en exponering som är 1/4000 del (se till att befintligt ljus inte stör på 1/250 sek)

En kamerablixt på 1/8 effekt 1 meter från motivet bör ge dig iso100 bländare 11, vill du ha bländare 22 får du vrida upp isot till 400 men har du fler blixtar eller ställer dem närmare kanske du klara dig med med iso 100 ändå.

Highspeedsynk betyder i själva verket slowspeedweakflash,
har du exponeringstid max 1/250del så kan blixten slå hur snabbt som helst, (riktigt låg effekt kan du hamna på 1/15000sek) men såfort du använder en snabbare exponeringstid måste blixten lysa 1/320dels sekund för att alla delar av sensorn ska få lika mycket ljus, blixten måste tändas innan första ridån börjar röra sig och lysa ända tills andra ridån stängt helt och hållet.

Jaan: Mycket bra förklarat. Ska gå igenom det mer imorgon när jag är lite piggare, men förstår bättre hur det fungerar nu.

Jag behöver fler batterier och laddare det hör ju jag.

Anton: Tack för länken ska även läsa det där senare. Ser intressant ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar