Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixtfråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Som någon kanske läst i min "velartråd" så har jag skaffat en Dynax 7D, då jag inte orkar vänta på Sony längre (plus att när den/dom nya kommer lär dom ju inte kosta som en beggad 7D lol)

Nåväl, igår hittade jag en 3600HSD till ett ok pris.
Men min fråga är då, kan man inte ändra "power ratio" eller vad det nu heter.
Ja som på analoga 7´an, dvs att man kan välja om den stora blixten skall ha all kfraft eller om det skall delas så at den stora tar 2/3 och den inbyggda 1/3?

I menyn finns där ju en flik med vad som skulle kunna vara det jag är ute fter, men jag kan inte öppna den.

Tips?

Mvh.

Tyvärr

Nej, Du kan inte variera power ratio mellan blixtarna. Du kan inte heller använda något annat än din ninbyggda blixt på D7D som master. Det går heller inte att använda den gamla IR-kontrollern för att lösa ut blixtarna trådlöst.

Den interna blixten bidrar enligt manualen INTE till exponeringen utan skickar bara ut info till den externa blixten i WL. Det blir dock ett litet och när Du fotar en tavla med glas framför inte helt försumbart tillskott av ljus från den inbyggda blixten.

Eftersom Du bara har en extern blixt så har Du allstå egentligen ingen möjlighet att variera power ratio p.g.a detta.

Använder själv två 5600HSD tillsammans med en 3600HSD trådlöst, dock utan möjligheten att justera styrkan.

Har för mig att 5600HSD kan ställas i manuellt läge men utlösas trådlöst, har dock inte provat detta själv. Kan fungera, men det går inte med en 3600HSD.

Du får helt enkelt ha olika avstånd på blixtarna till motivet så ordnar det sig, om du använder mer än en blixt.

/Jörgen

Senast ändrad:
Re: Tyvärr

jorgen.hubner skrev:

Har för mig att 5600HSD kan ställas i manuellt läge men utlösas trådlöst, har dock inte provat detta själv. Kan fungera, men det går inte med en 3600HSD.

/Jörgen
Japp det stämmer. Man kan köra 5600HSD helt manuellt i trådlöst läge. Det är nog det jag oftast gör.
Men TTL-funktionen är pålitlig den också ;0)

mvh/Ove

Ah oki, det var ju tråkigt.
Men jag skall nog försöka hitta en 5600 också så man kan ha mer än en trådlös oavsett om dom nu kör på för fullt.

Men varför finns den menyfliken med då? (ja den man inte kan komma in på) där det ser ut som om man ställer blixtstyrka om man nu inte kan det, någon som vet det?

Mvh.

Ett alternativ är att sätta en bouncer på en 3600 och köra den andra utan, båda trådlöst. Effekten påminner om ratio med 5600.

Ascona75 skrev:
Ah oki, det var ju tråkigt.
Men jag skall nog försöka hitta en 5600 också så man kan ha mer än en trådlös oavsett om dom nu kör på för fullt.

Men varför finns den menyfliken med då? (ja den man inte kan komma in på) där det ser ut som om man ställer blixtstyrka om man nu inte kan det, någon som vet det?

Mvh.

Du kan kombinera hur många 3600HSD/5600HSD som helst och hur Du vill, externt trådlöst alltså. Du behöver inte en 5600HSD du kan använda enbart flera 3600HSD. Du kan dock inte justera styrkan på 3600HSD. 5600HSD tillåter detta och är en mycket trevlig blixt.

Menyfliken Du menar ställer styrkan på den interna blixten, när Du använder den manuellt.
Du måste alltså ha valt Manuell i menyvalet ovanför.

/Jörgen

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto